Jak zadbać o zdrowie piersi?
  • Opublikowano:

    25 listopada 2020

  • Komentarze:

    0

Rak piersi dotyka coraz więcej osób – w Polsce to najczęściej występujący nowotwór złośliwy wśród kobiet (choroba ta, choć znacznie rzadziej, dotyka również mężczyzn).

Jak w przypadku większości chorób, a także zdrowia ogólnego, to co jemy może mieć ogromy wpływ na zmniejszenie zagrożenia. Co warto więc jeść i jakie wprowadzić nawyki, by zadbać o zdrowie piersi?

Dieta dla zdrowia kobiet

Czy istnieje dieta, która może pomóc zapobiegać rakowi piersi? Specjaliści uważają, że istnieją zasady, które pomagają znacznie zredukować to ryzyko. Co należy więc robić?

  • Sięgać po produkty bogate w błonnik

Metaanaliza opublikowana na łamach Oncotarget wykazała, że dieta zawierająca błonnik, w znaczący sposób powiązana jest ze spadkiem zagrożenia rakiem piersi. Dotyczy to szczególnie kobiet po menopauzie. Tak więc składnik ten jest bardzo ważnym elementem diety kobiet.

  • Zjadać świeże owoce i warzywa

Badania jasno pokazują, że świeże owoce i warzywa są jednym z najważniejszych, dietetycznych aspektów zdrowia piersi. Wykazano również obiecujący związek, pomiędzy spożywaniem diety roślinnej, a zmniejszonym ryzykiem zachorowania.

W świeżych owocach i warzywach znajdziemy wiele witamin i minerałów, a także antyoksydantów.

  • Polubić naturalne słodziki

Naturalne słodziki są zawsze lepszym wyborem dla naszego zdrowia. Chociaż badania nad wpływem syntetycznych słodzików, na ryzyko zachorowania dają mieszane wyniki, niektóre dowody wykazują ich negatywny wpływ na to zagrożenie.

Należy również pamiętać, że wysokie spożycie cukru wiąże się z rozwojem otyłości, która jest jednym z głównych czynników ryzyka dla nowotworów piersi.

  • Unikać przetworzonych zbóż

Rafinowane i przetworzone ziarna mogą powodować problemy z jelitami, stanu zapalnego, zespołu nieszczelnego jelita i zaburzenia wchłaniania składników odżywczych.

Znacznie lepiej sięgać po komosę ryżową, jęczmień, owies czy proso, niż mrożone i gotowe produkty.

  • Unikać nabiału tradycyjnego

W konwencjonalnym nabiale znajdują się często takie dodatki, jak np. emulgatory. Wpływają one niekorzystnie na mikrobiotę jelit, wywołując stan zapalny.

Istnieją również badania wykazujące, że produkty mleczne o wysokiej zawartości tłuszczu, są powiązane ze zwiększonym ryzykiem zgonu w wyniku raka piersi.

  • Ograniczyć alkohol

Wyniki wielu badań ujawniają, że istnieje silny związek pomiędzy śmiertelnością powodowaną rakiem piersi, a alkoholem.

Jak donoszą naukowcy:

Szacujemy, że w 2012 roku na całym świecie zdiagnozowano 144 000 przypadków raka piersi i 38 000 zgonów z powodu tej choroby, które były powiązane ze spożywaniem alkoholu. W 18,8% przypadków zachorowań i 17,5% zgonów, dotyczyło to kobiet które spożywały alkohol w umiarkowanych ilościach.

  • Stawiać na żywność organiczną

Produkty organiczne są zwykle wolne od zanieczyszczeń, jakie mogą znajdować się w asortymencie tradycyjnym (jak chemikalia pochodzące z herbicydów i pestycydów).

W mięsie zwierząt, które nie pochodzą z ekologicznych hodowli, często znajdują się hormony lub antybiotyki, które mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie – szczególnie kobiet.

  • Regularnie ćwiczyć

Badania wykazują, że regularna, umiarkowana aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi. Zwiększa też wskaźniki przeżywalności.

Ważne, by znaleźć coś dla siebie (joga, ciężary, jazda na rowerze, pływanie, spacery) i utrzymywać regularność ćwiczeń.

  • Zadbać o zdrową wagę

Zarówno otyłość jak i nadwaga to czynniki ryzyka raka piersi, szczególnie dla kobiet po menopauzie.

Kontrolowanie wagi ważne jest nie tylko dla prewencji, ale też rehabilitacji i rekonwalescencji.

Specjaliści zwracają również uwagę na takie ważne czynniki prewencji, jak:

  • dbanie o odpowiednią ilość snu,
  • spędzanie czasu na świeżym powietrzu,
  • rzucenie palenia,
  • podaż zdrowych tłuszczów,
  • spożywanie chudego, organicznego białka.

Produkty pomagające zadbać o zdrowie piersi

Szacuje się, że jedynie 5-10% przypadków raka piersi, powodowanych jest czynnikami genetycznymi. Reszta przypadków związana jest z czynnikami środowiskowymi i związanymi ze stylem życia – w tym otyłością i dietą.

Po co sięgać, by zwiększyć ochronę przednowotworową?

  • Jagody

Bogate w antyoksydanty i błonnik, zalecane są przez wielu specjalistów, jako jeden z ważnych produktów w diecie kobiet. W jagodach znajdują się proantocyjanidyny, hamujące działanie wolnych rodników i redukujące ich ilość. Wpływają również na spowolnienie procesu starzenia.

Podobne działanie prozdrowotne wykazują wszystkie owoce jagodowe, w tym: maliny, truskawki, wiśnie itd.

Warzywa zielonolistne zawierają bardzo dużo witamin, minerałów, enzymów i antyoksydantów. Zawierają za to niewiele kalorii i sodu, co jest ważne dla ochrony przed rakiem piersi.

W warzywach liściastych znajdują się również glukozynolany. Jak wykazują badania, mogą one dezaktywować czynniki rakotwórcze i pomóc doprowadzić do śmierci komórek rakowych.

  • Brokuły

Jak wykazało kilka badań, codzienne spożywanie warzyw krzyżowych (brokuły, kalafior, brukselka, kapusta itd.) zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. I tutaj ogromną rolę odgrywają glukozynolany. Wykazują one potencjalne działanie przeciwnowotworowe i zapobiegające przerzutom.

  • Oliwa z oliwek

Badanie z 2011 roku, opublikowane na łamach Lipids in Health and Disease wykazało, że spożywanie oliwy z oliwek wiąże się z niższym ryzykiem zachorowania na raka piersi (w porównaniu do niskiego spożycia).

Oliwa z oliwek jest bogata w związki przeciwzapalne i przeciwutleniające. Naukowcy od lat donoszą, że dieta śródziemnomorska (której ważną częścią jest oliwa z oliwek), ma korzystny wpływ na profilaktykę nowotworową.

  • Awokado

Irańskie badania wykazują, że bogate w fitochemikalia awokado, mogą skutecznie hamować wzrost komórek rakowych.

Awokado to źródło zdrowych tłuszczów i błonnika. Poza tym, znajdziemy w nich między innymi: witaminy B6, C i E, a także kwas foliowy oraz potas.

  • Orzechy włoskie

Badanie przeprowadzone na myszach wykazało, że włączenie orzechów włoskich do diety, hamowało wzrost wszczepionego ludzkiego nowotworu piersi. Zmniejszyła się również liczba guzów gruczołu sutkowego.

  • Kurkuma

Jak wykazano, kurkumina – aktywny związek kurkumy – może zmniejszać rozmiar guzów i wspomóc zdrowienie, w przypadku raka piersi.

Jak donoszą naukowcy:

Kurkumina moduluje karcynogenezę piersi, wpływając na cykl komórkowy i proliferację, a także apoptozę, starzenie się, rozprzestrzenianie się raka oraz angiogenezę.

Liposomalna kurkumina

Pomaga pokonać stan zapalny, chroni mózg i serce, może też wesprzeć zdrowienie z depresji i raka.

Czytaj dalej…

  • Bataty

Bataty to źródło witamin A i C, błonnika, węglowodanów złożonych i innych ważnych składników odżywczych. Zawierają również przeciwutleniacze, na przykład beta-karoten.

Badanie na zwierzętach opublikowane w Scientific Reports wykazało, że związki zawarte w batatach mogą mieć potencjalnie działanie przeciwnowotworowe, a także hamujące przerzuty raka piersi.

  •  Ciecierzyca

Jedno z badań na zwierzętach wykazało, że znajdująca się w ciecierzycy lektyna (białko), wykazuje właściwości przeciwnowotworowe. W cieciorce znajduje się również dużo kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, kwasu foliowego i błonnika.

  • Soczewica

Soczewica jest nie tylko sycąca (a więc pomaga zadbać o prawidłową masę ciała), ale też bogata w białko, żelazo i błonnik.

Jak wykazują badania, bioaktywne związki znajdujące się w soczewicy (w tym polifenole), przyczyniają się do zmniejszenie zagrożenia takimi chorobami, jak: cukrzyca, otyłość, choroby krążenia oraz nowotwory.

Słowo na koniec

Bardzo ważnym jest, by nie bagatelizować kwestii zdrowia piersi.

Ogromnie istotne jest regularne samobadanie piersi, które należy wykonywać co miesiąc po skończonym 20. roku życia. Badanie to przeprowadzamy pomiędzy 6. a 9. dniem cyklu. Należy zwrócić uwagę na ewentualne zmiany w wyglądzie, strukturze i kształcie piersi. Nie mniej ważne są również regularne, kontrolne badania USG piersi, a po 50. roku życia obowiązkowa staje się również mammografia.

Wszelkie nieprawidłowości i niepokojące objawy oraz wątpliwości, należy skonsultować z ginekolog/iem. To ważne również, by nie wstydzić się upominać o badanie piersi lub wybierać specjalistów, którzy nie stronią od tej jakże ważnej praktyki.

Źródła:

https://draxe.com/health/best-foods-for-breast-health/

https://www.onkonet.pl/dp_np_rakpiersi.php

https://www.zwrotnikraka.pl/jak-wykonac-badanie-piersi/

Opracowała Ewa Wysocka

Brak komentarzy
Napisz komentarz