21 marca, 2021

Wiosna w Tradycyjnej Chińskiej Medycynie

Upragniona, wytęskniona, wyczekana – wiosna.

Zgodnie z Tradycyjną Chińską Medycyną, wiosna to najważniejszy czas nie tylko dla oczyszczania, ale też: tworzenia, aktywności, ruchu, wzrostu i odnowy. W teorii Pięciu Elementów (obejmujących: drewno, wodę, metal, ziemię oraz ogień), wiosna powiązana jest z elementem drewna. Wiosna to również dobry czas na to, by uwolnić dręczące nas emocje, szczególnie związane ze złością, frustracją, urazami itp.

Natura odradza się na nowo, kwitnąc tysiącem nowych barw –  a my jesteśmy przecież jej częścią.

Wiosna a wątroba i woreczek żółciowy

Wiosną warto skupić się na poprawie funkcjonowania wątroby oraz woreczka żółciowego, ponieważ o tej porze roku są one u szczytu aktywności.

Narządy te mają wpływ na:

  • zdrowie śledziony oraz płuc, co może wpłynąć na odporność oraz odpowiedzi alergiczne (szczególnie sezonowe),
  • kondycję ścięgien,
  • zdrowie oczu.

TCM zwraca uwagę na to, że wiosną dominuje kolor zielony i kwaśne smaki. Na nasze talerze powinny trafić więc warzywa zielonolistne, takie jak: boćwinka, sałata, rukiew, zielenina czy mniszek lekarski, które wykazują silne właściwości oczyszczające wątrobę i woreczek żółciowy. Żółć poruszają również skutecznie ocet cytrynowy i jabłkowy.  Hortensja, karczochy i rzodkiewka również wspierają pracę tych „wiosennych narządów”.

Dla zrównoważenia Qi wątroby/pęcherzyka żółciowego, warto sięgać też po:

Nasze emocje wiosną

Według Tradycyjnej Chińskiej Medycyny, wątroba jako organ Yin, odpowiedzialna jest nie tylko za płynny przepływ krwi, ale też emocji w całym ciele. To ją właśnie dotykać ma stres oraz zamrażanie własnych emocji. Dlatego też wiosna może być najlepszym czasem na to, by się nad nimi pochylić.

Pęcherzyk żółciowy pełni z kolei rolę Yang partnera dla wątroby. Odpowiedzialny jest za przechowywanie i wydalanie żółci, a TCM zwraca uwagę na jego rolę w podejmowaniu decyzji, planowaniu, inspiracji oraz asertywności.

Praktycy medycyny chińskiej podkreślają, że bezpośrednio z tymi narządami mogą być powiązane takie trudności, jak:

  • frustracja,
  • gniew,
  • wściekłość,
  • drażliwość,
  • nastroje depresyjne,
  • chowanie urazy,
  • niezdecydowanie,
  • letarg,
  • prokrastynacja,
  • brak spełnienia.

Wzmacnianie wątroby i woreczka żółciowego, a więc dbanie o odpowiedni przepływ Qi, może wpłynąć więc korzystnie na:

  • pewność siebie,
  • decyzyjność,
  • poczucie spełnienia,
  • umiejętność przebaczania,
  • radość,
  • natchnienie,
  • namiętność,
  • umiejętność delegowania i poddawania się biegowi wydarzeń.

Jak zadbać o siebie wiosną?

Większość z nas na wiosnę czeka z utęsknieniem. Kojarzymy ją bowiem z dłuższym dniem, wyższymi temperaturami i zazieleniącym się otoczeniem. Jest też okresem przejściowym i warto o tym pamiętać, zarówno w kontekście diety, jak i garderoby.

Wiosną często mamy do czynienia z wiatrem, który może kosztować nas niedobre samopoczucie. Zabranie ze sobą z domu chusty lub cienkiego szalika oraz włożenie kurtki bądź płaszcze, które pozwolą się nam opatulić, będzie więc dobrym ruchem. Nie zapominajmy również o rozgrzewających potrawach i napojach, które pomogą zbalansować spożywanie nieco bardziej wychładzającej zieleniny.

By zadbać o równowagę ducha i ciała, korzystajmy z pięknej, wiosennej pogody. Kiedy to możliwe, stawiajmy na aktywność na świeżym powietrzu – spacery, jogę, medytację czy uprawianie własnego (choćby balkonowego) ogródka. Może przynieść nam to ogrom radości, pomóc uwolnić napięcie i spotkać się z samą_mym sobą. Praca w ziemi – czy to nad kwiatowym czy owocowo-warzywnym ogródkiem – od dawna już uznawana jest za jedną z najbardziej korzystnych aktywności. Pamiętajmy o silne uziemiania, nie obawiając się postawić bosych stóp na trawie. Spróbujmy czegoś nowego, odświeżmy wyciszone kontakty, tchnijmy nową energię w zmęczone zimą włosy i skórę. Wystawiajmy twarz do słońca.

Dajmy się ponieść wiosennej świeżości!

Źródło:

https://thriveglobal.com/stories/spring-and-chinese-medicine-wisdom-for-cleansing-renewal-and-peace-of-mind/

Zapisz się do newslettera

Zapisz się do newslettera

Wyślij komentarz