17 marca, 2020

Płuca – czy wiemy jak należy o nie dbać?

Czy w naszych sposobach dbania o zdrowie, pamiętamy o kondycji układu oddechowego?

Jak zadbać o zdrowie układu oddechowego?

Układ oddechowy to płuca, mięśnie i naczynia krwionośne, które przenoszą tlen do całego ciała. O  jego wydolność i zdrowie powinniśmy dbać tak samo, jak o inne narządy i układy.

Jak to zrobić?

  • Dbać o ruch

Ćwiczenia poprawiają krążenie i wzmacniają mięśnie. Oba aspekty są bardzo ważne dla wydolności płuc.

Intensywna praca mięśni w czasie aktywności fizycznej, wymaga spotęgowanego zaopatrzenia organizmu w tlen. Usprawnienie krążenia pomaga usuwać nadmiar dwutlenku węgla, który produkowany jest w czasie ćwiczeń.

Jeśli ćwiczymy regularnie, ciało dostosowuje się do nowej rutyny. Mięśnie zaczynają efektywniej wykorzystywać tlen i wytwarzać mniej dwutlenku węgla. Poza poprawą zdrowia fizycznego, lepiej ma się również nasza psychika. Zdrowy układ oddechowy pomaga również zapobiegać chorobom serca czy udarom.

System ćwiczeń powinny skonsultować z lekarzem osoby chorujące na przewlekłą obturacyjną chorobę płuc, astmę lub mukowiscydoza. I dla tych pacjentów ruch jest bardzo ważny. Powinien być jednak odpowiednio dostosowany, by zachować bezpieczeństwo.

  • Dobrze się odżywiać

Odpowiednia i zbilansowana dieta ważna jest dla całego organizmu – w tym dla płuc.

Jak donoszą naukowcy z amerykańskiego University of Maryland Medical Center, niedobory niektórych z ważniejszych składników odżywczych mogą być związane z chorobami płuc. By układ oddechowy był w dobrej kondycji, należy dbać o odpowiednią podaż produktów bogatych w: witaminy A, C i E, cynk, potas, magnez i selen.

Stan zapalny dróg oddechowych może utrudniać oddychanie, powodować uczucie ciężkości i przytkania w klatce piersiowej. Dieta przeciwzapalna może pomóc zmniejszyć ryzyko pojawienia się takich objawów. Dbajmy o to, by w naszym jadłospisie znalazły się: kurkuma, warzywa zielonolistne, wiśnie, oliwki, jagody, orzechy włoskie, fasola i soczewica.

  • Pić zieloną herbatę…

Zielona herbata bogata jest w przeciwutleniacze, mogące złagodzić stan zapalny płuc. Mogą chronić też tkankę płuc przed szkodliwym działaniem wdychanego dymu. Badanie z udziałem ponad 1000 dorosłych Koreanek i Koreańczyków wykazało, że płuca osób pijących co najmniej 2 filiżanki herbaty dziennie, pracowały lepiej.

  • … i dużo wody

Prawidłowe nawodnienie organizmu ma znaczenie również dla płuc. Woda pomaga rozrzedzić wydzieliny, które naturalnie gromadzą się codziennie w płucach. To ułatwia oddychanie. Wybierając wodę wodorową będziemy przy okazji realizować Pierwszy Filar Długowieczności:

  • Usprawniać pozbywanie się śluzu

Odprowadzanie śluzu z płuc pomoże ułatwić oddychanie. Techniki różnią się w zależności od pozycji.

  • Na plecach. Kładziemy się na łóżku lub podłodze. Pod biodrami umieszczamy poduszkę, tak by były wyżej niż klatka piersiowa. Bierzemy powolny wdech przez nos i wydech przez usta. Każdy wydech powinien być dwa razy dłuższy od wdechu (oddychanie metodą 1:2). Powtarzamy przez kilka minut.
  • Na boku. Kładziemy się na boku, głowę opieramy na poduszce lub ramieniu. I w tym wypadku umieszczamy pod biodrami poduszkę. Powtarzamy sposób oddychania z przykładu powyżej.
  • Na brzuchu. Na podłodze układamy stos poduszek, na które kładziemy się tak, by biodra znajdowały się wyżej niż klatka piersiowa. Głowę możemy wesprzeć na złożonych ramionach. Powtarzamy wzorzec oddychania 1:2.

Należy wybrać tę opcję, która będzie możliwie najbardziej komfortowa.

  • Stosować terapię parową

Inhalacje czy „parówki” polegają na wdychaniu pary wodnej, by otworzyć drogi oddechowe. Pomaga to również płucom w pozbyciu się śluzu.

Pacjenci z chorobami płuc mogą doświadczać nasilenia objawów, jeśli powietrze jest suche lub zimne. Wynikać może to z wysuszania błon śluzowych dróg oddechowych i zmniejszenia przepływu krwi.

Para wodna zmienia środowisko na cieplejsze i bardziej wilgotne. Rozrzedza śluz w płucach i pomaga oddychać, dając natychmiastową ulgę.

Niewielkie badanie obejmujące 16 mężczyzn z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc wykazało, że terapia parowa przyczyniła się do uspokojenia akcji serca i częstości oddechów. Nie zanotowano jednak u nich trwałej poprawy w obszarze funkcji oddechowych. Mimo wszystko, metoda ta może być uzupełnieniem terapii i środkiem przynoszącym tymczasową poprawę.

  • Rzucić palenie

Powtórzmy to raz jeszcze – palenie i żucie tytoniu oraz wyborów podobnych wpływa bardzo niekorzystnie na płuca – i zdrowie ogólne.

  • Kaszleć mądrze

Kiedy kaszlemy, organizm w naturalny sposób pozbywa się toksyn które zostały uwięzione w śluzie. Niektórzy specjaliści uważają, że kontrolowany kaszel pomaga uwalniać nadmiar śluzu, który zalega w płucach.

Zalecają więc następujące ćwiczenie:

  • siadamy na krześle z rozluźnionymi ramionami, trzymając obie stopy na podłodze,
  • ręce umieszczamy na brzuchu,
  • powoli wdychamy powietrze przez nos,
  • powoli wydychamy powietrze, pochylając się do przodu i dociskając ręce do brzucha,
  • kaszlemy 2-3 razy podczas wydechu, trzymając usta lekko rozchylone,
  • powoli wdychamy powietrze przez nos.

Następnie odpoczywamy, a w razie potrzeby powtarzamy.

  • Myć ręce

To dosyć oczywista informacja, szczególnie obecnie powtarzana jednak jak mantra. Prawidłowa higiena jest bardzo istotna dla zdrowia płuc (i całego organizmu), szczególnie w okresie zagrożenia bakteryjnego i wirusowego. Dzięki temu ryzyko przedostania się ich do organizmu zmniejsza się. Niektóre z tych drobnoustrojów są szczególnie niebezpieczne dla układu oddechowego. Nie zapominajmy również o dezynfekowaniu telefonów i słuchawek.

  • Otaczać się roślinami

Obecność roślin poprawia jakość powietrza. To zawsze ważne, jednak może być szczególnie przydatne w okresie jesienno-zimowym, kiedy większość czasu spędzamy we wnętrzach.

Wprowadzajmy zatem rośliny do naszych domów i miejsc pracy oraz odpoczynku.

Dbajmy o nasze płuca!

Źródła:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324483

https://www.genesismedical.org/blog/6-simple-ways-you-can-take-care-of-your-lungs-live-a-healthier-life

Opracowała Ewa Wysocka

Zapisz się do newslettera

Zapisz się do newslettera

Wyślij komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.