Gotowanie dla zdrowia
  • Opublikowano:

    12 października 2020

  • Komentarze:

    0

Mówi się, że nie ma domu, bez kuchni. Zapachy z niej dobiegające zwykle kojarzą się nam z życiem rodzinnym, świętami, wspólnym biesiadowaniem. Gotowanie w domu, w przeciwieństwie do stałego żywienia się poza nim, może przynieść również wiele korzyści naszemu zdrowiu. Nie tylko fizycznemu.

Kulinarna terapia

Terapia poprzez gotowanie, jest uznawana przez wielu specjalistów zdrowia psychicznego, za jedną z technik terapeutycznych. Ma ona pomóc poradzić sobie z emocjonalnymi i psychologicznymi problemami, za pomocą sztuki gotowania, relacji osobistych, rodzinnych i kulturowych.

Niektórzy eksperci zalecają terapię gotowania jako środek wspomagający walkę z: przewlekłym stresem, ADHD, uzależnieniami, zaburzeniami odżywiania, lękiem, a także łagodnymi stanami depresyjnymi.

Przegląd badań przeprowadzony w 2018 roku wykazał, że gotowanie i pieczenie mogą pomóc poradzić sobie z lękiem, dzięki poczuciu odzyskiwania kontroli, spełnienia oraz dbania o siebie i innych. Gotując poprawiamy również swoją samoocenę i ogólną jakość życia. Kiedy dzielimy się jedzeniem z innymi, pogłębiamy nasze społeczne kontakty.

O co konkretnie może pomóc zadbać gotowanie w domu?

  • Ruch

Gotowanie nierzadko wymaga całkiem sporo ruchu. Mieszanie, doprawianie, miksowanie, szatkowanie itd. sprawia, że pozostajemy aktywni. Jak wykazano, gotowanie może zmniejszać ryzyko niepełnosprawności, utraty niezależności oraz niedożywienia u osób starszych, ponieważ wymaga zaangażowania fizycznego i umysłowego.

  • Relacje

Badania sugerują, że testowanie nowych przepisów oraz tworzenie ich, wraz z rodziną/partnerką/partnerem, wpływa korzystnie na budowanie i umacnianie więzi.

  • Zdrowie

Badania ujawniają, że osoby gotujące w domu odżywiają się zwykle lepiej i mniej kalorycznie.

  • Portfel

Gotowanie w domu z lokalnych, sezonowych produktów, jest zwykle znacznie tańsze, niż żywienie się poza domem (lub zamawianie gotowych posiłków).

  • Umysł

Badania pokazują, że utrzymywanie prostego jadłospisu, składające się z przeciwzapalnych produktów, wpływa korzystnie na samopoczucie.

Taka dieta: zmniejsza stres oksydacyjny i stan zapalny, chroni przed chorobami serca, chorobami neurodegeneracyjnymi (np. Alzheimera), przyrostem masy ciała i zespołem metabolicznym, pomaga regulować poziom glukozy we krwi, a także wpływa na lepsze funkcjonowanie mózgu. Poprawia również ogólną jakość życia, Produkty bogate w składniki odżywcze (np. kwasy tłuszczowe omega-3) pomagają chronić nastrój i mózg – a więc zapobiegać rozwojowi stanów depresyjnych czy demencji.

Ostatnie badania nad wpływem terapii poprzez gotowanie, zwracają uwagę w szczególności na to, że gotowanie:

  • wymaga koncentracji, dzięki czemu może pomóc wyciszyć umysł i oderwać się od natrętnych myśli,
  • może być formą uważności, rodzajem medytacji, którą wieńczy smaczny posiłek,
  • pomaga pobudzić zmysły, kierując naszą uwagę na teraźniejszość,
  • jest zarówno wyzwaniem, jak i przyjemnością, dzięki czemu pomaga nam wejść w stan twórczego odprężenia,
  • sprawia, że uczymy się nowych rzeczy, przełamuje rutynę i pomaga stworzyć odskocznię od rzeczywistości.

Niektóre badania wskazują, że gotowanie może poprawić jakość życia osób walczących z nałogiem oraz poważnymi chorobami (np. nowotworami). Dzięki budowaniu uczucia spełnienia i przyjemności, pomaga złagodzić niepokój, przytłoczenie i przygnębienie.

Gotowanie zwiększa również naszą kreatywność, z czym z pewnością zgodzą się ci, którzy pokochali eksperymentowanie w kuchni.

Dieta dla mózgu

By wspomóc pracę mózgu i zadbać o dobry nastrój, specjaliści żywieniowi zalecają stosowanie tak zwanej diety MIND, przypominającej bardzo dietę śródziemnomorską. Składające się na nią produkty zawierają składniki odżywcze, które mają korzystny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie poznawcze.

Należą do nich:

Na zdrowie!

Źródło:

https://draxe.com/health/cooking-therapy/

Brak komentarzy
Napisz komentarz