3 stycznia, 2022

Postanowienia dobre dla zdrowia

Postanowienia noworoczne – na mniejszą i większą skalę – to rytuał przechodzenia w kolejny rok dla wielu osób. Oto kilka realistycznych i ważnych dla zdrowia postanowień, zaproponowanych przez propagatorkę holistycznej medycyny, lekarz Kit Lee z Loyola Medicine.

Nowy rok, zdrowsi my

Dr Lee jest specjalistką od medycyny holistycznej, która stara się, by sięganie po inwazyjne i farmakologiczne rozwiązania stawały się coraz rzadsze. Jakie są jej rady na to, by cieszyć się zdrowiem?

  • Zdrowy sen

Dbajmy nie tylko o długość (7-9 godzin), ale też jakoś snu. Śpijmy w chłodnym, ciemnym pokoju. Unikajmy kofeiny i alkoholu w drugiej części dnia. Zadbajmy o odpowiedni wieczorny posiłek. Jeśli ćwiczymy wieczorem, niech będzie to aktywność pomagająca rozluźnić ciało i uspokoić umysł. Pomocna w rozluźnieniu może być aromaterapia, np. lawendowy czy melisowy olejek eteryczny. Odłóżmy smartfon i komputer, sięgnijmy raczej po książkę czy medytację.

W przypadku powtarzających się problemów ze snem, warto sięgnąć po suplementy melatoniny. Jeśli problem nie znika lub się nasila, warto jednak skonsultować się z lekarzem.

  • Uważne jedzenie

Spokojne spożywanie posiłków jest równie ważne, jak trudne do osiągnięcia w codziennym życiu. Jednak uważne jedzenie to istotny dla zdrowia aspekt.

Jedzmy powoli, żując dokładnie każdy kęs. Delektujmy się smakiem, aromatem, kolorami i formą potraw. Nie przejadajmy się. Warto zakończyć posiłek kiedy nie jesteśmy już głodni, nie czujemy się jednak jeszcze przejedzeni.

  • Zbilansowana dieta

Sięgajmy po owoce i warzywa (co najmniej pięć porcji dziennie), orzechy i nasiona, produkty pełnoziarniste. Stawiajmy na produkty lokalne. Ograniczmy węglowodany, mięso i produkty przetworzone.

Starajmy się znaleźć najlepszy dla siebie sposób odżywiania, słuchajmy własnego organizmu, współpracujmy ze specjalistami od żywienia. Nie bójmy się eksperymentować.

  • Woda

Odpowiednie nawodnienie to jeden z filarów zdrowia. To ile powinniśmy wypijać wody zależy od masy naszego ciała, aktywności, stanu zdrowia, pogody i wielu innych. Wielu specjalistów uważa jednak, że nie powinno być to mniej, niż 30 ml na kilogram masy ciała. Zdrowa dorosła osoba powinna wydalać zaś ok. 500 ml moczu na dobę (daje to mniej więcej 4-7 wizyt w toalecie w ciągu dnia).

Nie bójmy się pić wody z kranu, jako że w większości miejsc jest ona zdatna do picia. W innym wypadku, warto zdecydować się na odpowiednie filtry lub urządzenia pomagające przyrządzić nasyconą wodę samodzielnie. Jeśli wybieramy wodę kupowaną, niech będzie to woda wysokiej jakości, o dużym ładunku potrzebnych organizmowi składników.

Woda wodorowa – potęga antyoksydacji

Dowiedz się jak woda wodorowa pomaga zwalczać procesy starzenia.

Więcej >

  • Odpoczynek

Codziennie znajdźmy dla siebie choćby 20 minut na to, by odpocząć od otaczających nas zewsząd bodźców. Medytacja, prowadzenie dziennika, taniec, słuchanie muzyki, czytanie, czy granie na instrumencie to działania, których zbawienny wpływ na umysł i ciało został udowodniony wieloma badaniami.

  • Aktywność fizyczna

Osoby dorosłe powinny w każdym tygodniu wykonywać 2,5-5 godzin ćwiczeń aerobowych (przyśpieszających bicie serca) o umiarkowanej intensywności lub 75-150 minut ćwiczeń o dużej intensywności. Warto dołożyć do tego ćwiczenia wzmacniające mięśnie, co najmniej dwa razy w tygodniu.

Należy pamiętać, że w przypadku chorób lub stanów przewlekłych, podjęcie regularnie aktywności fizycznej powinno zostać skonsultowane z lekarzem.

  • Joga

Joga to pokarm dla ciała i duszy. Poprawia elastyczność ciała, siłę mięśni i koordynację. Poza tym łagodzi napięcia, redukuje stres, poprawia nastrój i sen.

  • Akupunktura

Działa rozluźniająco i przeciwbólowo, wspomaga leczenie wielu chorób przewlekłych (w tym: cukrzycy, nadciśnienia, migreny, jaskry, reumatoidalnego zapalania stawów i wielu więcej), a także takich stanów jak: biegunka, zaparcia, nieregularne miesiączki, zapalenie oskrzeli czy niepłodność). Pomaga odblokować naturalne procesy zdrowienia.

Czwarty Filar – Akupunktura

Poznaj starożytną metodę pozwalającą na odblokowanie i regulację przepływu energii.

Więcej >

  • Natura

Mnóstwo badań wykazało, że spędzanie czasu na łonie natury wpływa korzystnie na nastrój, obniża ciśnienie krwi i poziom hormonów stresu. Spacerowanie po lesie wpływa te na układ odpornościowy, usprawniając jego pracę. Wdychanie fitocydów emitowanych przez rośliny zwiększa poziom komórek NK układu odpornościowego.

Ponadto, spędzanie czasu na dworze w słońcu (bez względu na to, czy jest to las, park czy podwórko przed domem), pomaga regulować rytm dobowy.

  • Pomaganie innym

Życzliwość i pomaganie innym ma realny wpływ na nasze zdrowie. Łagodzi stres, obniża ciśnienie krwi, wpływa na poprawę odczuwanej jakości życia. Więcej na ten temat pisaliśmy między innymi tutaj.

Kiedy mowa o życzliwości, nie sposób nie wspomnieć wdzięczności. Nie bójmy się czuć, kochać (i mówić o tym!) i przepraszać. Docenianie każdego dnia, bliskich osób i siebie, to ważne cegiełki do budowania lepszego świata.

  • Pozytywne nastawienie

Choć nie zawsze jest to możliwe, warto starać się dostrzegać plusy okoliczności i zdarzeń, w jakich bierzemy udział i których jesteśmy świadkiem. Jak wykazały badania, pozytywne nastawienie może pomóc radzić sobie ze stresem, obniżyć zagrożenie chorób serca i zaburzeń nastroju, a także poprawić umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Kiedy te nie pozwalają jednak na uśmiech, warto pomyśleć, że po każdej – nawet najbardziej gwałtownej burzy – wychodzi kiedyś słońce.

Wszystkiego dobrego w nowym roku!

Źródło:

https://www.loyolamedicine.org/about-us/news/top-ten-holistic-health-tips-for-the-new-year

Zapisz się do newslettera

Zapisz się do Programu Długowieczności Doktora Pokrywki

Wyślij komentarz