10 kwietnia, 2021

Mity na temat zdrowia kobiet – jak bardzo mogą być szkodliwe?

Medycyna kobiet, czyli sposób dbania o zdrowie kobiet, to temat bardzo kontrowersyjny. Od prowadzenia badań na działanie leków głównie na mężczyznach, do powtarzania szkodliwych mitów – ta część nauki musi odrobić obszerne zadanie domowe.

Choć jest tu bardzo dużo do zrobienia i zmiany wymagają działania na wielu polach, spróbujmy rozprawić się choć z kilkoma nieprawdziwymi stwierdzenia na temat zdrowia kobiet.

  • Kobiety są mniej zagrożone chorobami serca

Choroby serca to wciąż najczęstsza przyczyna zgonów na świecie. Są również główną przyczyną śmierci kobiet powyżej 35. roku życia. Dodatkowe zagrożenie stwarzają takie stany, jak: nadwaga, cukrzyca, siedzący tryb życia oraz niezdrowa dieta.

  • Mammografia wykrywa wszystkie rodzaje raka

W 2019 roku amerykańska FDA wydała oświadczenie, że mammografia – choć jest najlepszym badaniem przesiewowym pod kątem raka piersi – nie wykrywa wszystkich przypadków. Dotyczy to przede wszystkim kobiet o dużej gęstości tkanki piersi, czyli ponad połowę wszystkich kobiet powyżej 40. roku życia.

Mammografia powinna więc być uzupełniana dodatkowymi badania, które pomogą zwiększyć szansę postawienia prawidłowej diagnozy.

  • Farbowanie włosów nie niesie ryzyka

Jak wykazały badania, kobiety farbujące włosy trwałą farbą, co 5-8 tygodni, są bardziej zagrożone rakiem piersi. Zagrożenie to jest znaczenie większe u czarnoskórych kobiet (45%), niż białych (7%).

Uważa się również, że ciemniejsze farby mogą zwiększać ryzyko bardziej niż jasne, z uwagi na większą ilość chemikaliów.

  • Tłuszcze spożywcze powodują przyrost masy ciała

Tłuszcze to ważna część zdrowej i zbilansowanej diety. Jak pokazują badania, spożywanie zdrowych tłuszczów wspiera funkcjonowanie mózgu i wzmaga uczucie sytości, pomagając zachować zdrową wagę.

Unikanie tłuszczów w diecie nie służy więc zdrowiu. Inaczej sprawa ma się z tłuszczami trans, które mogą nie tylko przyczyniają się do wzrostu masy ciała, ale też cukrzycy czy chorób układ sercowo-naczyniowego. Należy unikać więc pakowanej, przetworzonej żywności, wybierać natomiast awokado, orzechy, nasiona, jaja czy oliwę z oliwek.

  • Nie należy ćwiczyć w czasie ciąży

Kiedy nie ma przeciwwskazań, ćwiczenie w ciąży jest nie tylko bezpieczne, ale też przynosi wiele korzyści. Według amerykańskiego American College of Obstetricians and Gynecologies, aktywność fizyczna nie zwiększa ryzyka poronienia, niskiej masy urodzeniowe czy przedwczesnego porodu.

Warto pamiętać, że rutyna dotycząca ćwiczeń w czasie ciąży powinna być podobna, jak przed nią. Nie należy zwiększać, ani drastycznie zmniejszać aktywności.

  • W czasie ciąży trzeba jeść za dwoje

Ciąża w istocie wymaga zwiększenia podaży składników odżywczych, witamin i minerałów oraz kalorii. Jadanie „podwójne” nie jest jednak dobrą taktyką, ponieważ może zwiększyć ryzyko cukrzycy ciążowej oraz stanu przedrzucawkowego.

Jak sugerują badania, średnio aktywne kobiety ciężarne powinny spożywać dodatkowo 70 kalorii w I trymestrze ciąży, 260 kalorii w II i 300-400 w III trymestrze ciąży.

  • Nie można zajść w ciążę podczas karmienia piersią

Badania wykazują, że we wczesnych fazach karmienia płodność niemal nie występuje. Nie jest jednak prawdą to, że w tym czasie niemożliwe jest zajście w ciąży. Możliwość taka wzrasta po powrocie miesiączki, kiedy dziecko jest starsze niż 6 miesięcy, przesypia większość mocy, a karmienie piersią staje się rzadsze (co ma związek ze zmniejszoną produkcją prolaktyny).

  • Depresja poporodowa jest problemem natury hormonalnej

Choć wahania gospodarki hormonalnej to jedna z przyczyn depresji, nie jest jedyną. Na jej rozwój wpływa również wiele aspektów i stresorów psychologicznych – na przykład bardziej zagrożone są te kobiety, które mają historię depresji.

Do innych czynników należą również: stres związany z opieką nad dzieckiem, brak wsparcia, niepokój prenatalny, brak satysfakcji ze związku oraz szeroko pojęty stres życiowy.

  • Odżywki białkowe są tylko dla sportowców

Odżywki białkowe są korzystne nie tylko dla kulturystów. Wspierają wzrost i regenerację mięśni, zdrowie stawów, kości, skóry, paznokci i włosów, a także pomaga regulować wagę. Te z dodatkiem kolagenu stosowane są często dla spowolnienia starzenia się skóry.

  • Kobiety o ciemniejszej karnacji potrzebują mniej ekspozycji na słońce

Jak wykazują badania, kobiety o ciemniejszej skórze są bardziej narażone na niedobór witaminy D. Wynika to ze zwiększonej ilości melaniny (pigmentu w skórze), która zmniejsza zdolność skóry do wytwarzania tej witaminy.

Tak więc osoby o ciemniejszej skórze potrzebują więcej ekspozycji na światło słoneczne, by utrzymać zdrowy poziom witaminy D.

Słowo na koniec

Przytoczone powyżej przykłady, dotyczące mitów odnoszących się do zdrowia kobiet, to jedynie początek listy. Jednak nieprawdziwe stereotypy medyczne dotyczą nie tylko kobiet, a wszystkich osób. Dlatego tak ważne jest, by opierać nabywanie wiedzy o jej rzetelne źródła i nie dawać wiary wszystkiemu, co czytamy choćby na internetowych grupach tematycznych. Medycyna jest specjalistyczną dziedziną, wymagającą wiedzy, praktyki i stałego rozwoju. Kiedy chodzi o zdrowie i życie, nie powinniśmy wybierać skrótów.

Źródła: https://draxe.com/health/womens-health-myths/

https://www.zwrotnikraka.pl/jak-wykonac-badanie-piersi/

Opracowała Ewa Wysocka

Zapisz się do newslettera

Zapisz się do newslettera

Wyślij komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.