Olejki eteryczne skutecznie wspierające odprężenie
  • Opublikowano:

    18 marca 2020

  • Komentarze:

    0

Aromaterapia stosowana jest od bardzo dawna, jako metoda wpływania na psychiczne i fizyczne samopoczucie. Uważa się, że wdychane olejki eteryczne stymulują receptory węchu, które mogą wysłać wiadomość do mózgu. Mają wpływać na chemiczne procesy zachodzące w naszym ciele, stając się jedną z najlepszych, naturalnych metod łagodzących stres i niepokój.

Najlepsze olejki eteryczne do walki z napięciem

Po jakie olejki warto sięgać, by zniwelować towarzyszący nam na co dzień stres?

  • Lawenda

To zdecydowanie jeden z najczęściej wybieranych do aromaterapii olejków.

Badanie z 2012 roku wykazało, że wpływa na część mózgu która kontroluje emocje (układ limbiczny), skutecznie łagodząc niepokój.

Stosujemy kilka kropel zarówno do dyfuzora, jak i do kąpieli (łączymy wtedy z  łyżeczką oleju bazowego lub bezzapachowego olejku/żelu do kąpieli.

  • Rumianek

I rumianek znany jest ze swoich kojących właściwości.

Wykazano, że może pomóc osobom borykającym się z łagodnymi do umiarkowanych, uogólnionymi zaburzeniami lękowymi.

Olejek rumiankowy dodajemy do kąpieli lub wmasowujemy w skórę, po zmieszaniu z olejem bazowym (np. kokosowym czy jojoba).

  • Waleriana

Zioło stosowane już w starożytności. Ma działanie uspokajające, które wynika z obecności związków wpływających kojąco na układ nerwowy.

Najlepiej olejek ten stosować przy użyciu dyfuzora. Należy pamiętać, że waleriana może powodować senność.

  • Jaśmin

Zgodnie z badaniami z 2013 roku, wdychanie olejku jaśminowego może poprawiać samopoczucie i… dodawać ochoty na romans! Koi układ nerwowy, nie wywołując przy tym uczucia senności.

Olejek ten możemy wdychać bezpośrednio z buteleczki lub wkropić do dyfuzora.

  • Jatamansi

Jatamansi/nardostachys wielkokwiatowy należy do tej samej grupy roślin, co waleriana. W medycynie ajurwedyjskiej stosowany jest w celu uspokojenia umysłu i ułatwienia zasypiania.

Badanie z 2008 roku na myszach wykazało, że jatamansi może złagodzić objawy depresyjne, obniżając poziom neuroprzekaźników GABA oraz receptorów MAO (monoaminooksydazy).

Olejek wcieramy delikatnie w skronie lub czoło.

  • Róża

Aromat pozyskiwany z płatków róż wpływa bardzo kojąco na zmysły.

Badanie z 2014 roku ujawnia, że stosowanie kąpieli stóp z dodatkiem tego olejku u kobiet w ciąży, pomaga zmniejszyć niepokój w czasie porodu.

Stopy zanurzamy w misce z ciepłą wodą, z dodatkiem kilku kropel olejku różanego. Wzbogacić nim możemy również krem, balsam czy inne naturalne kosmetyki (np. masło shea).

  • Święta bazylia

Nazywana również tulsi, zaliczana jest do ziół adaptogennych. Choć pochodzi z tej samej rodziny co (zwykła) bazylia, nie jest tym samym.

Badanie z 2014 roku wykazało, że święta bazylia skutecznie łagodzi stres psychiczny i fizyczny.

Olejek najlepiej stosować z wykorzystaniem dyfuzora. Ma mocny zapach i długo utrzymuje się w powietrzu. Z tego powodu wystarczy też jego niewielka ilość.

  • Słodka bazylia

Słodka bazylia/tukmaria jest kolejną odmianą bazylii, która pomaga złagodzić stres.

Jak wykazało badanie na myszach z 2015 roku, związki zawarte w olejku z tukmarii pomagają złagodzić niepokój. Nie wywołują przy tym uczucia odurzenia, charakterystycznego np. dla uspokajających leków na receptę.

I ten olejek świetnie sprawdzi się w dyfuzorze.

  • Ylang ylang

Badanie z 2006 roku z udziałem pielęgniarek wykazało, że wdychanie mieszanki ylang ylang, lawendy oraz bergamotki pomogło obniżyć poziom lęku i stresu, ciśnienia krwi, kortyzolu w surowicy oraz zmniejszyć częstość akcji serca.

Olejek wkrapiamy do dyfuzora, wdychamy bezpośrednio z buteleczki lub wcieramy delikatnie w skórę – po połączeniu z olejem bazowym.

  • Bergamotka

Badania wykazały, że orzeźwiający zapach bergamotki pomaga złagodzić niepokój i poprawić nastrój.

Należy jednak pamiętać, że stosowanie tego olejku zwiększa wrażliwość skóry na działanie promieni słonecznych.

  • Paczuli/paczula

Olejek ten jest jedną z głównych narzędzi medycyny ajurwedyjskiej do walki ze stresem, lękiem i objawami depresyjnymi. Ma pomagać w odprężeniu.

Stosujemy (rozcieńczony) do kąpieli lub dyfuzora.

  • Wetiweria

Pochodzi z Indii, ma słodki, ziemisty zapach i stosowany jest jako afrodyzjak.

Badanie z 2015 roku przeprowadzone na szczurach wykazało, że olejek ten ma właściwości przeciwlękowe, podobne do stosowanego często w przypadku stanów lękowych diazepamu.

Do masażu stosujemy rozcieńczony olejek. Z powodzeniem sprawdzi się również w dyfuzorze.

  • Szałwia muszkatołowa

Szałwia muszkatołowa (będąca odmianą szałwii lekarskiej) różni się nieco od tej, którą trzymamy zazwyczaj w domowej apteczce. Charakteryzuje się ziołowym, drzewnym zapachem oraz odprężającym i pobudzającym libido działaniem.

Systematyczny przegląd z 2015 roku wykazał, że szałwia może pomóc złagodzić napięcie i obniżyć poziom kortyzolu (hormonu stresu) u kobiet.

Olejek szałwiowy wdychamy lub wcieramy w skórę, po zmieszaniu z olejem bazowym.

  • Melisa lekarska

Ma orzeźwiający zapach, który poprawia nastrój i ma regenerujące działanie.

Badanie z 2011 roku wykazało, że przyjmowanie suplementów z melisy lekarskiej może przynieść korzyści osobom, które borykają się z łagodnymi do umiarkowanych zaburzeniami lękowymi. Olejek ten może również pomóc ułatwić zasypianie.

Wdychamy bezpośrednio z buteleczki lub rozpylamy za pomocą dyfuzora.

  • Kadzidło

Powstaje z żywicy drzewa Boswellia serrata, rosnącego w Indiach. Charakteryzuje się słodkim i piżmowym zapachem, który łagodzi niepokój.

Badanie z 2008 roku wykazało, że masaż dłoni z wykorzystaniem olejku lawendowego, kadziła oraz z bergamotki, zmniejszył lęk, objawy depresyjne oraz ból u pacjentów w terminalnej fazie raka.

Olejek wcieramy w dłonie lub stopy, bądź wkraplamy do dyfuzora.

  • Koper włoski

Jego aromat przypomina anyż. Olejek z kopru włoskiego stosowany jest by złagodzić takie efekty uboczne lęku, jak np. problemy trawienne.

W badaniu z 2017 roku, suplementy z kopru włoskiego pomogły złagodzić takie objawy menopauzy, jak: lęk, uderzenia gorąca, problemy ze snem oraz objawy depresyjne. Choć nie jest jasne, czy wdychanie olejku daje takie same efekty, warto wypróbować tę metodę.

Oleje dodany do kąpieli skutecznie pomoże odprężyć umysł i ciało.

  • Majeranek

Pomaga zmniejszyć niepokój i nerwowość, a także złagodzić bóle głowy. Istnieje wiele dowodów na t, że majeranek skutecznie wspomaga walkę z lękiem.

Olejek rozcieńczamy z olejem bazowym i wcieramy w skronie lub nadgarstki.

  • Pelargonia

Badanie z 2015 roku wykazało, że wdychanie olejku z pelargonii w pierwszym etapie porodu, pomogło zmniejszyć lęk towarzyszący porodowi. Może również obniżyć rozkurczowe ciśnienie krwi.

Środki ostrożności

By uniknąć podrażnień, przed nałożeniem olejków na skórę należy rozcieńczyć je z olejem bazowym. Na 15 kropel olejku eterycznego, powinno przypadać ok. 30 g oleju bazowego. Zawsze najlepiej przeprowadzić test tolerancji na niewielkim obszarze skóry.

Nie należy stosować olejków u dzieci, bez wcześniejszej konsultacji z pediatrą. Olejki powinny być również bardziej rozcieńczone (3-6 kropli na 30 g).

Nie należy stosować olejków eterycznych wewnętrznie, jeśli nie ma jasnej informacji na opakowaniu, że nadają się do takiego podawania. Niektóre z nich mogą być toksyczne.

W przypadku ciąży, karmienia piersią i chorób lub stanów chorobowych, stosowanie olejków należy skonsultować z lekarzem.

Należy zwracać uwagę na to, by kupować olejki eteryczne, nie zapachowe.

Źródło:

https://www.healthline.com/health/anxiety/essential-oils-for-anxiety

Brak komentarzy
Napisz komentarz