12 września, 2021

Energia i równowaga – jak o nie zadbać

Regeneracja jest niezwykle ważnym aspektem naszego dobrobytu. Potrzebujemy odpoczynku i „ładowania baterii”, by zachować zdrowe ciało i umysł. Bez względu na to, czy chcemy poruszyć ATP (znajdującą się w naszych komórkach substancję chemiczną, która przenosi energię), czy odczuwamy brak Qi, Ki lub Pneumy, dobre sposoby na odzyskanie energii są zawsze w cenie.

Proste i zdrowe sposoby na ładowanie akumulatorów

Co warto robić, by zadbać o regenerację?

  • Funkcjonalny trening siłowy

Badanie opublikowane na łamach Molecular Psychiatry wykazało, że praktykowanie treningu siłowego już przez 6 miesięcy, poprawiło funkcje poznawcze, a także zwiększyło rozmiar powiązanych z nimi obszarów mózgu. Inne badanie sugeruje również, że trening taki może złagodzić lęki oraz zaburzenia depresyjne.

Treningi najlepiej wykonywać pod okiem doświadczonej osoby. Jeśli jednak decydujemy się robić go samodzielnie w domu (na przykład z kursem online) należy pamiętać, by rozpoczynać łagodnymi ćwiczeniami, o niskim ciężarze. Intensywność treningów oraz ciężar należy zwiększać stopniowo. 

  • Joga

Praktykowanie jogi pomaga uelastycznić ciało, uspokoić umysł i zredukować napięcie. Joga pomaga też przywrócić równowagę – w ciele i umyśle.

Jak zwraca uwagę amerykańskie National Institute of Health’s National Center for Complementary and Integrative Health, joga przynosi działanie: odprężające, przeciwbólowe, ułatwiające zasypianie, zmniejszające stres i objawy depresyjne, wspomagające regulację masę ciała oraz przebieg chorób przewlekłych.

  • Tai Chi

Tai Chi to praktyka nazywana medytacją ruchu. Pomaga przynieść ukojenie, zwiększając jednocześnie poziom energii.

Jak pokazują badania, praktyka Tai Chi może poprawić równowagę oraz stabilność osób starszych oraz borykających się z chorobą Parkinsona, złagodzić ból związany z zapalaniem stawów oraz fibromialgią, a także poprawić nas nastrój między inny u pacjentów onkologicznych.

  • Spacery w otoczeniu natury

Przebywanie wśród natury poprawia nastrój i skupienie, przywraca spokój oraz dodaje energii. Jak czytamy na łamach Environmental Health and Preventive Medicine, badanie sprawdzające wpływ „leśnych kąpieli” na osoby uczestniczące wykazało, że miały one niższe ciśnienie krwi oraz poziom kortyzolu niż ci, których spacery odbywały się po mieście.

  • Uziemianie­­

Spacery boso po trawie, plaży, brodzenie w morzu czy jeziorze przynosi wiele korzyści prozdrowotnych, między innymi: poprawia krążenie, zmniejsza bóle mięśni powodowane aktywnością fizyczną, redukuje napięcie oraz stres. Wynikać ma to z wpływu ładunków elektrycznych emitowanych przez ziemię, które wpływać mają na żywą macierz międzykomórkową i łagodzić stan zapalny.

Więcej na temat uziemiania pisaliśmy tutaj.

  • Detoks cyfrowy

Choć technologia jest jednym z najważniejszych aspektów naszej codzienności, zbyt intensywne korzystanie z urządzeń elektronicznych oraz szeroko pojętego internetu (przede wszystkim mediów społecznościowych, wiadomości, podcastów itd.) może być źródłem stresu. Na przykład jedno z amerykańskich badań z 2017 roku, przeprowadzone przez American Psychological Association wykazało, że ­­dla niemal 18% dorosłych korzystanie z technologii było źródłem znacznego stresu. Nadmierne użytkowanie powiązano również z bezsennością, lękiem i zaburzeniami depresyjnymi. Kiedy jesteśmy przebodźcowani ciągłym technologicznym bombardowaniem, odprężenie (ciała i umysłu) nie jest możliwe.

Starajmy się znaleźć w ciągu dnia czas na to, by zupełnie odstawić komputery i smartfony, wyłączyć telewizor, choćby na godzinę. Starajmy się rozszerzać ten czas na weekend, kilka dni urlopu. Ważne również by korzystanie z mediów społecznościowych odbywało się z głową. Nie wdawajmy się w bezsensowe internetowe dyskusje, nie śledźmy mediów których jednym zamiarem jest podżeganie do złości i frustracji. Jest wiele wartościowych treści i z pewnością każdy może znaleźć coś dla siebie.

  • Czas na relaks

Prędkość rozwoju i życia przyczyniają się do szybkość wyczerpania i wypalenia. Jedno z badań zaangażowania pracowników Gallupa wykazało, że 23% z 7500 pełnoetatowych pracowników czuje się często lub zawsze wypalonymi. Kolejne 44% czuło się tak czasami. Uczucie wypalenia ma swoje konsekwencje i odzwierciedlają się one w pogarszającym się zdrowiu.

Osoby cierpiące z powodu wypalenia częściej odwiedzają gabinety lekarskie i udają się na urlopy zdrowotne. Brazylijskie badania wykazały, że wypalenie jest istotnym czynnikiem prognostycznym dla: chorób serca, bólów głowy, problemów żołądkowo-jelitowych oraz oddechowych, a także zwiększa śmiertelność u osób poniżej 45. roku życia.

To bardzo ważne, by codziennie znaleźć czas choćby na chwilę relaksu. Jeśli to możliwe, niech odbędzie się to bez udziały laptopa czy smartfona.

  • Dźwięki natury

Badania pokazują, że słuchanie dźwięków natury wpływa korzystnie na nasze samopoczucie, a więc i zdrowie. Wykazano, że odgłosy strumyków, śpiew ptaków oraz fontanny poprawiają zdolności poznawcze u dorosłych i dzieci. Jak czytamy w badaniu opublikowanym na łamach Scientific Reports, naukowcy – przy użyciu monitorowania tętna oraz obrazowania fMRI – zaobserwowali wyraźne różnice pomiędzy wpływem dźwięków natury oraz miasta. Osoby słuchające hałasu ulicznego wykazywały uwagę przekierowaną bardziej do wewnątrz (jak wtedy, gdy się martwimy) oraz wolniejszy czas reakcji. Ci którzy słuchali dźwięków natury, kierowali więcej skupienia na zewnątrz.

Słuchanie dźwięków natury wiąże się również ze skuteczniejszą relaksacją, spadkiem tętna, ciśnienia krwi oraz redukcją stresu.

  • Sen dobrej jakości

Zdrowy sen to nie tylko odpowiednia długość, ale też jego jakość. Ważnym zagadnieniem w kontekście snu oraz regeneracji jest cykl dobowy, czyli cykl snu oraz czuwania. Z cyklem tym związana jest produkcja melatoniny, a więc poczucie senności i wybudzanie się.

Według Tradycyjnej Chińskiej Medycyny cykl dobowy podzielony jest na strefy, które mają szczególny wpływ na organy. Uznaje się na przykład, że energia serca osiąga szczyt pomiędzy 11:00, a 13:00 godziną. Jelito grube ma być najbardziej aktywne pomiędzy 05:00, a 07:00 rano (co ma być dobrym oknem na rozpoczęciem dnia). Zgodnie ze starożytną medycyną chińską należy odpoczywać od godziny 20:00, a położyć spać powinniśmy się do 23:00. Ma wynikać to z pracy woreczka żółciowego, kontrolującego emocje, a także wątroby, odpowiedzialnej za dobre samopoczucie. Zbyt mała ilość snu w ciągu doby wpływa niekorzystanie na oba te narządy.

Bez względu jednak na to jak układa się nasza doba, warto starać się trzymać rutyny jeśli chodzi o sen. W miarę możliwości warto udawać się na spoczynek i wstawać o podobnej godzinie. By sen przyniósł nam jak najwięcej korzyści, warto by trwał 7-9 godzin. Zarówno za krótki, jak i za długi sen przynoszą szkody naszemu zdrowiu. Warto pamiętać też, że niebieskie fale (jak te emitowane przez ekrany) ingerują w produkcję melatoniny i utrudniają zasypianie. Najlepiej więc odstawić urządzenia elektroniczne na 1-3 godziny przed snem.

A zatem – równowagi!

Źródła:

https://draxe.com/health/healthy-habits/

https://www.medicinenet.com/tai_chi/article.htm

https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-science-behind-behavior/201605/what-is-digital-fast-and-should-i-go-one

https://www.gallup.com/cliftonstrengths/en/home.aspx

Zapisz się do newslettera

Zapisz się do Programu Długowieczności Doktora Pokrywki

Wyślij komentarz