Czy codzienne stosowanie melatoniny może być niebezpieczne?
  • Opublikowano:

    11 stycznia 2021

  • Komentarze:

    0

Melatonina odgrywa kluczową rolę w regulowaniu cyklu czuwania i snu. Hormon ten wytwarzany jest w szyszynce, a jego produkcja zależna jest od ekspozycji na światło. Jej poziom rośnie więc, gdy zachodzi słońce, sprawiając, że czujemy się senni. Odwrotny efekt wywołuje światło, dlatego tak często eksperci doradzają, by unikać ekranów (emitujących niebieskie fale), przynajmniej na 1-2 godziny przed snem.

Suplementy na ratunek… ale z rozwagą

Na rynku dostępne są również suplementy, a więc syntetyczna wersja melatoniny. Bywają one stosowane, kiedy borykamy się z bezsennością, cierpimy na jet lag, doświadczamy zaburzenia faz czuwania i snu, a także w przypadku dzieci z ADHD lub autyzmem.

Dawkowanie bywa w dalszym ciągu kwestią sporną, więcej na temat pisaliśmy tutaj.

Jakie zagrożenia mogą wiązać się ze stosowaniem suplementów? Jedno z badań z 2017 roku przyjrzało się 31 suplementom melatoniny. Okazało się, że w 71% z nich, skład nie pokrywa się z informacjami zawartymi na etykiecie. W 26% znaleziono również serotoninę. Dlatego tak ważne jest, by wybierać tylko dobrze przetestowane produkty, sprawdzonych marek.

Według amerykańskiego National Center for Complementary and Integrative Health (NCCIH), krótkotrwałe stosowanie suplementów melatoniny nie wydaje się nieść zagrożenia (zarówno dla dorosłych, jak i dzieci). Nie ma jednak wielu informacji na temat tego, jaki wpływ może mieć dłuższe stosowanie tych środków.

Niektóre badania sugerują, że długotrwałe stosowanie suplementów melatoniny u dorosłych, może wywoływać łagodne skutki uboczne (w porównaniu z placebo). Ryzyko stosowania suplementów przez dzieci/młodzież może wiązać się z faktem, że wraz z rozpoczęciem dojrzewania, jej poziom spada naturalnie. Suplementowanie może więc zakłócać ten proces.

Trzeba również pamiętać, że melatonina może wchodzić w interakcję z innymi środkami. Należą do nich między innymi:

  • leki rozrzedzające krew – połączenie to może skutkować zwiększeniem ryzyka krwawienia,
  • leki przeciwdrgawkowe – melatonina może pogorszyć ich skuteczność,
  • immnosupresanty ­– ich działanie może ulec osłabieniu,
  • leki na cukrzycę – suplementy melatoniny mogą wpłynąć na poziom glukozy we krwi,
  • leki na nadciśnienie – przyjmowanie melatoniny wraz z tymi środkami, może pogorszyć ich działanie,
  • środki antykoncepcyjne – połączenie to może nasilać skutki uboczne melatoniny.

Nie łączymy również suplementów melatoniny ze: środkami nasennymi, depresantami działającymi na ośrodkowy układ nerwowy (mające nasenne, rozluźniające, przeciwlękowe czy spowalniające właściwości) oraz alkoholem.

Kto nie powinien stosować melatoniny?

Melatonina jest składnikiem mleka kobiet karmiących piersią. Lepiej więc, by kobiety karmiące, w ciąży oraz planujące ciążę zrezygnowały z przyjmowania tych suplementów.

Uważać powinny również osoby cierpiące na: choroby nerek, wątroby, padaczkę oraz choroby autoimmunologiczne, a także które doświadczyły reakcji alergicznej na melatoninę. Zamiar stosowania powinien zostać skonsultowany z lekarzem.

Efekty uboczne i środki ostrożności

Przyjęcie zbyt dużej ilości melatoniny, może skutkować:

Mogą pojawić się również:

  • skurcze brzucha,
  • drażliwość,
  • łagodne drżenie,
  • nasilenie lęku,
  • objawy depresyjne,
  • dezorientacja.

Słowo na koniec

Przejściowe problemy ze snem dotykają większości z nas. Jednak przewlekłe problemy, mogą być bardzo groźne z skutkach. Sen dobrej jakości jest jednym z filarów prawidłowego funkcjonowania.

Zaburzenia snu mogą mieć podłoże psychologiczne i fizjologiczne, może być związane z brakiem higieny snu, czy złą dietą. Bardzo ważnym jest, by sięgnąć po pomoc w przypadku doświadczania trudności, by zadbać całościowo o swoje zdrowie.

Źródło:

https://www.healthline.com/health/is-it-bad-to-take-melatonin-every-night

Brak komentarzy
Napisz komentarz