21 września, 2021

Czym są malinojeżyny?

Zbieramy jeżyny, smakujemy maliny, ale… czy znamy malinojeżyny? Choć brzmi to jak wytwór fantazji, jest w rzeczywistości wytworem działań szkockich ogrodników.

Czym jest malinojeżyna?

Malinojeżyna to dosyć trudna w uprawie roślina, która powstała ze skrzyżowania maliny oraz jeżyny oczywiście. Wykazuje się niską mrozoodpornością i wysokimi wymaganiami dotyczącymi uprawy. Jej owoce są jednak znacznie słodsze niż jeżyny, mający przy tym wiele właściwości prozdrowotnych tej rośliny. Owoce malinojeżyny są spore, kolorem przypominają malinę, pędy – w zależności od odmiany – mają lub nie kolce.

Największym producentem i eksporterem malinojeżyny jest obecnie Nowa Zelandia. W niemal każdym kraju jednak ogrodnicy próbują swoich sił, by móc zasilić przydomowe uprawy o malinojeżyny. Owoce te są bardzo wrażliwe i swoją świeżość utrzymują zaledwie kilka dni po zbiorach. Dlatego w sklepach znajdziemy raczej mrożone lub puszkowane owoce. Uprawą malinojeżyny kuszą szczególnie tych, którzy chcą cieszyć się posmakiem jeżynowym, wolą jednak smakować go z dodatkową, słodkawą nutą.

Właściwości prozdrowotne malinojeżyny

Czym pochwalić może się ta nietypowa roślina?

  • Bogactwo przeciwutleniaczy

Malinojeżyna (podobnie jak maliny oraz jeżyny) dostarczają takich flawonoidów, jak na przykład antocyjany. Jak wykazano, zapobiegając one chorobom powiązanym ze stresem oksydacyjnym, a więc na przykład sercowo-naczyniowym oraz chorobom neurodegeneracyjnym.

Ten typ przeciwutleniaczy (flawonoidy) wpływa również korzystanie na kondycję jelit. Badanie z 2015 roku, opublikowane na łamach Journal of Agricultural and Food Chemistry wykazało, że olej z nasion malinojeżyny wykazuje najsilniejszą zdolność do pochłaniania rodników tlenowych, w porównaniu do olejku z nasion malin czy jagód.

  • Źródło błonnika…

Malinonjeżyny zawierają błonnik, który jest niezwykle istotnym składnikiem w diecie. Nie tylko usprawnia trawienie, ale też wspomaga regulowanie poziomu glukozy we krwi, obniżanie poziom „złego” cholesterolu LDL oraz usprawnianie krążenia krwi.

  • … oraz witaminy K

Niecała szklanka owoców malinojeżyn dostarcza ok. 13% dziennego zapotrzebowania na witaminę K. To ważna informacja, ponieważ witamina ta jest niezbędna dla mocnych kości, prawidłowej pracy mózgu oraz regulowania poziomu glukozy we krwi.

Specjaliści zawracają uwagę na fakt, że niedobór witamin K nie jest rzadkością. Więcej na jej temat pisaliśmy między inny tutaj.

  • Wsparcie układu sercowo-naczyniowego…

Badanie z 2014 roku wykazało, że dzięki zawartości polifenoli w soku z malinojeżyn, picie go przez 4 tygodnie wpływało na zmniejszenie ciśnienia rozkurczowego krwi.  

  • … oraz płuc

Przeprowadzone na myszach badanie z 2016 roku, opublikowane w American Journal of Physiology skupiało się na wpływie owoców bogatych w polifenole, na kondycję płuc. Jak zaobserwowano, regularne spożywanie malinojeżyn może potencjalnie łagodzić objawy zwłóknienia płuc w przebiegu astmy oraz innych przewlekłych chorobach płuc.

Wszystkie owoce zawierające polifenole mają korzystny wpływ na zdrowie. Najnowsze badanie opublikowane w Food Science and Nutrition wykazało, że picie skoncentrowanego soku z borówki amerykańskiej oraz jabłek pomaga walczyć ze stanem zapalnym płuc i zapobiegać mu, zmniejszając uszkodzenia tkanek oraz komórek odpornościowych.

Efekty uboczne i środki ostrożności

Jeżeli po spożyciu malinojeżyn pojawią się: obrzęk, swędzenie ust, warg lub dłoni, dolegliwości ze strony układu pokarmowego, nie należy spożywać więcej owoców. Warto zasięgnąć również opinii lekarza.

Uznaje się, że spożycie owoców jagodowych powinny również ograniczyć te osoby, które mogą być szczególnie narażone na postawanie kamieni nerkowych. Wynika to z obecności szczawianów w tych roślinach.

Źródła:

http://www.e-ogrodek.pl/a/malinojezyna-jak-ja-uprawiac-pielegnowac-przycinac-i-na-co-zwrocic-uwage-20703.html

https://draxe.com/nutrition/boysenberry/

Zapisz się do newslettera

Zapisz się do newslettera

Wyślij komentarz