Miłorząb pomoże zadbać nie tylko o mózg
  • Opublikowano:

    5 listopada 2019

  • Komentarze:

    2

Ginkgo biloba, czyli miłorząb dwuklapowy/japoński, pochodzi tak naprawdę z Chin i znany jest tamtejszej medycynie od tysięcy lat. Jak pokazują najnowsze badania, wpływa korzystnie na funkcje poznawcze, energię, nastrój i pamięć. Wspomaga również leczenie wielu chorób przewlekłych i takich stanów, jak np.: astma, ADHA czy demencja. W niektórych krajach (np. Niemczech) jest ziołowym elementem terapii na receptę.

Czym jest miłorząb japoński?

Suszone liście i nasiona miłorzębu, stosowane są w ramach medycyny chińskiej od tysięcy lat, szczególnie w przypadku problemów z krążeniem i pamięcią. Dziś badania kliniczne dotyczą przede wszystkim znormalizowanego, płynnego ekstraktu z miłorzębu japońskiego, wytwarzanego z suszonych liści tej rośliny. Kiedy mówimy o miłorzębie, mamy na myśli zwykle właśnie ten ekstrakt.

Zgodnie z Tradycyjną Chińską Medycyną i aktualnymi badaniami klinicznymi, miłorząb jest bezpieczny i skuteczny w stosowaniu, przynosząc również wiele korzyści prozdrowotnych. Ma silne działanie ochronne przed uszkodzeniem mitochondriów i stresem oksydacyjnym. Wynika to z obecności flawonoidów i terpenoidów, charakteryzujących się właściwościami przeciwutleniającymi. Uważa się, że może spowolnić rozwój chorób związanych z wiekiem, które są zwykle łączone ze stresem oksydacyjnym.

Miłorząb japoński wpływa pozytywnie na zdrowie naczyń krwionośnych i ich zdolność do rozszerzania, wspierając tym samym aktywność mózgu, rozwój, mechanizmy detoksykacyjne i funkcje odpornościowe. Według raportu opublikowanego w International Journal of Phytotheraphy and Phytopharmacology, miłorząb jest obecnie najbardziej przebadanym i stosowanym środkiem ziołowym, przy zaburzeniach poznawczych i chorobie Alzheimera.

Uważa się również, że miłorząb może potencjalnie poprawić transmisję sygnałów nerwowych, odpowiedzialnych między innymi za: pamięć, nastrój, wykonywanie zadań, regulację rytmu serca i zdrowie oczu. Wynikać może to z jego zdolności do zwiększenia wychwytu glukozy przez komórki nerwowe.

Prozdrowotne właściwości miłorzębu japońskiego

Dlaczego warto sięgać po miłorząb?

  • Może złagodzić objawy demencji i choroby Alzheimera

Literatura naukowa sugeruje, że miłorząb przynosi korzyści w obszarze funkcji poznawczych u osób z demencją lub chorobą Alzheimera. W większości badań, oceniano jego wpływ na zmniejszenie objawów choroby Alzheimera, u pacjentów którzy poddawani byli już standardowej terapii za pomocą inhibitorów cholinoesterazy (ChEl). Okazało się, że pomiędzy grupą stosującą terapię skojarzoną przez co najmniej 1 rok a tą, która przyjmowała jedynie ChEl, odnotowano znaczące różnice pod względem funkcji poznawczych i jakości życia.

  • Ochrania i poprawia funkcje poznawcze

Jak pokazują badania, miłorząb japoński może pomóc ochronić funkcje poznawcze przed pogorszeniem, szczególnie u osób z otępieniem, chorobą Alzheimera lub problemami naczyniowymi spowodowanymi zawałem mózgu. Przydatny jest również w terapii niewydolności mózgu, któremu towarzyszą: przewlekłe problemy z koncentracją, splątanie, zmniejszona wydajność fizyczna, zmęczenie, bóle głowy i wahania nastroju.

Badania kliniczne z 2017 roku, przeprowadzone w 7 szpitalach chińskiej prowincji Jiangsu wykazały, że ekstrakt z miłorzębu w połączeniu z aspiryną zmniejszał deficyty poznawcze i neurologiczne po ostrym udarze niedokrwiennym. W badaniu udział wzięło 348 pacjentów, których podzielono na dwie grupy. W grupie kontrolnej uczestnicy otrzymywali 100 mg aspiryny dziennie, w eksperymentalnej zaś 450 mg ekstraktu wraz z aspiryną. Wykazano, że w drugie grupie punktacja dotycząca zdolności poznawczych oraz kontroli poznawczej była wyższa.

Z kolei badacze z Institute for Medical Psychology, na niemieckim University of Munich testowali przez 4 tygodnie wpływ miłorzębu, na sprawność umysłową zdrowych osób dorosłych. Stwierdzili znaczące różnice pomiędzy grupami, w zakresie samooceny zdrowia psychicznego oraz jakości życia. W grupie przyjmującej miłorząb, dało się zauważyć większą sprawność ruchową i komfort emocjonalny. Uczestnicy nie zgłaszali również skutków ubocznych przyjmowanych specyfików. Efektów takich nie zauważono przez całe badanie, co pozwalać wyciągnąć wnioski że miłorząb jest bezpieczny w stosowaniu.

Istnieją jednak dowody które sugerują, że ochrona funkcji poznawczych nie zawsze przekłada się na zdrowie osób starszych.

  • Pomaga łagodzić PMS…

Niektóre badania wykazały, że miłorząb łagodzi objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego, takie jak: wahania nastroju, bóle głowy, zmęczenie, bóle mięśni i niepokój. W badaniu z 2008 roku opublikowanym na łamach Journal of Alternative and Complimentary Medicine, przyjrzano się wpływowi miłorzębu na dwie grupy kobiet, podobnych pod względem cech demograficznych oraz wyjściowego ogólnego nasilenia objawów PMS. Panie z grupy kontrolnej otrzymywały placebo, zaś te z grupy eksperymentalnej 40 mg ekstraktu z miłorzębu dziennie. Po 6-miesięcznej terapii, w obu grupach odnotowano znaczny spadek nasilenia fizycznych i psychicznych objawów. Jednak z w grupie przyjmującej miłorząb, był on wyższy niż w grupie placebo – odpowiednio 23,7% i 8,7%. Podobne wyniki dało badanie z 1993 roku. Uczestniczki obu grup doświadczały początkowo takich samych objawów, jednak na koniec badania te które przyjmowały miłorząb, raportowały znaczne złagodzenie objawów.

  • … i lęk

W jednym z badań podawano uczestnikom wyższą (do 480 mg) dawkę miłorzębu. Przed upływem 4 tygodni, objawy uogólnionego zaburzenia lękowego uległy zmniejszeniu. Według naukowców, podawanie najwyższej dostępnej w badaniu dawki przyniosło nieco lepszy efekt w łagodzeniu objawów. Miłorząb wydaje się jednak wpływać korzystnie na łagodzenie objawów depresji i innych zaburzeń nastroju.

  • Wspiera terapię ADHD

W badaniu z udziałem 50 dzieci cierpiących na ADHD, podawano każdemu z nich do 120 mg miłorzębu dziennie. Okazało się, że objawy ulegały złagodzeniu. Efekty były podobne jak przy podawaniu metylofenidatu, a więc związku podawanego najczęściej w przypadku ADHD. Konieczne są więc badania z zastosowaniem większych dawek miłorzębu.

  • Wspiera dobrą kondycję oczu

Zbadano wpływ miłorzębu, na obniżenie ryzyka rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej oka, m.in. dzięki jego zdolnościom do zapobiegania uszkodzeniu błony przez wolne rodniki. Potrzebne jest więcej badań, ale dotychczasowe wyniki sugerują że miłorząb może poprawić wzrok. Nie jest jednak jasne, czy działa on również zapobiegawczo wobec rozwoju zwyrodnienia, związanego z wiekiem. Okazuje się również, że miłorząb może pomóc w przypadku zapalenia spojówek. To infekcja którą wywołują zarówno wirusy, jaki i bakterie, często ustępująca samoistnie w ciągu 10 dni. Krople zawierające ekstrakt z miłorzębu okazały się skuteczniejsze w łagodzeniu objawów spowodowanych alergią, niż krople placebo.

  • Przydaje się migrenikom

U młodszych osób borykających się z migreną (zarówno z aurą jak i bez), miłorząb japoński pomagał zmniejszyć częstotliwość i nasilenie migrenowych bólów głowy. Wstępne badania wykazały, że rezultat uzyskuje się po ok. 3 miesiącach stosowania. Kolejne miesiące przynosiły większy stopień ulgi.

W badaniu z 2009 roku zaobserwowano te same zmiany, u kobiet cierpiących na migreny z aurą. Badacze podawali pacjentkom miłorząb, witaminę B2 oraz koenzym Q10, przez 4 miesiące, a po upływie 2 miesięcy od zaprzestania stosowania poprzednich leków. U ponad 42% badanych migreny z aurą zniknęły całkowicie, u pozostałych zaobserwowana została znaczna poprawa.

  • Pomaga zmniejszyć objawy fibromialgii

To bardzo skomplikowany stan, charakteryzujący się szeroko rozpowszechnionym bólem mięśni, zmęczeniem, bólami głowy, lękiem, trudnościami ze snem i depresją. Jak wykazały niektóre badania, suplementacja koenzymu Q10 i miłorzębu mogą poprawić jakość życia pacjentów z fibromialgią.

  • Wspiera zdrowie serca

Niewielkie badanie z udziałem osób zagrożonych chorobami serca wykazało, że stosowanie miłorzębu zmniejszyło nagromadzenie blaszki miażdżycowej, a także utlenianie poziomów „złego” cholesterolu LDL. Najważniejszą rolę odgrywają tutaj przeciwutelniające właściwości miłorzębu, jako że jego przyjmowanie zwiększa aktywność dwóch z najsilniejszych przeciwutleniaczy w organizmie – dysmutazę ponadtlenkową i glutation.

  • Zmniejsza objawy choroby wysokościowej

Nie jest jasne z czego wynika to działanie, wydaje się jednak że miłorząb zmniejsza objawy ostrej choroby wysokościowej, jeśli przyjmowany jest przez wspinaczką. Takie wyniki dotyczyły przyjmowania 240 mg miłorzębu, na 5 dni przed wspinaczką.

  • Może poprawić libido

Wydaje się, że miłorząb może wpłynąć korzystnie na libido, ponieważ poprawia przepływ krwi i rozluźnia tkankę mięśni gładkich.

Do tej pory przyglądano się mu raczej pod kątem niwelowania zaburzeń seksualnych, będących następstwem stosowania przeciwdepresyjnych leków psychotropowych. Badanie kliniczne potwierdziło, że miłorząb pomógł odzyskać sprawność seksualną kobietom, które cierpiały z powodu działań niepożądanych wywołanych lekami. Nie potwierdziły tego jednak kolejne badania, konieczne są więc dalsze testy.

  • Może wspierać leczenie schizofrenii

Wydaje się, że miłorząb może być wartym rozważenia środkiem wspierającym terapię w przypadku schizofrenii. Okazuje się bowiem, że łagodzi objawy choroby, kiedy stosowany jest pomocniczo wraz z lekami przeciwpsychotycznymi. Dotychczasowe badania dotyczyły dawek pomiędzy 240 mg a 360 mg.

  • Poprawia jakość snu

Miłorząb może pomóc poprawić jakość snu, nie wpływając na funkcję REM. U osób zdrowych, jednak mających problem z zaśnięciem, korzystna może okazać się dawka 240 mg. Wydaje się, że poprawa jakości snu dotyczy szczególnie tych osób, które nie mogą spać w wyniku skutków ubocznych stosowania trimipraminy, czyli środka przeciwdepresyjnego.

  • Dba o skórę

Stosowanie miłorzębu może przynieść poprawę w przypadku bielactwa nabytego, a więc zaburzenia pigmentacji charakteryzującego się plamistymi zmianami skórnymi. Uczestnicy badania którzy przyjmowali 120 mg miłorzębu dziennie, zauważyli istotną repigmentację skóry oraz zmniejszenie wielkości i rozprzestrzeniania się zmian.

Pod postacią kremu do twarzy, flawonoidy z miłorzębu wpłynęły na gładkość skóry, zachowanie wilgoci oraz zmarszczki. Zwiększenie wilgotności skóry wynosiło niemal 28% i było wyraźnie zauważalne.

Dawkowanie

Efekty stosowania miłorzębu japońskiego zdają się być związane z dawką. W zależności od stanu, wahają się one pomiędzy 40 mg, a 360 mg dziennie.

Miłorząb występuje zwykle w postaci: kapsułek, tabletek, płynnych ekstraktów i suszonych liści. Można go nabyć w sklepach ze zdrową żywnością i suplementami, zarówno stacjonarnych jak i online. Wybierajmy ekstrakt zawierający 24-32% flawonoidów (nazywanych również glikozydami flawonowymi lub heterozydami) oraz 6-12% terpenoidów (laktonów triterpenowych).

Na efekty działania miłorzębu trzeba poczekać 4-6 tygodni, w zależności od stanu.

Efekty uboczne i środki ostrożności

Miłorząb uważany jest za bezpieczny w stosowaniu i rzadko powodujący skutki uboczne.

Istnieją doniesienia o wzmożonych krwawieniu u niektórych pacjentów, choć są one bardzo rzadkie. Mogłyby wskazywać jednak na niepożądane interakcje z lekami przeciwzakrzepowymi i przeciwpłytkowymi.

Miłorzębu nie należy również stosować po operacjach i poważnych urazach.

Należy stosować się do zaleceń producentów dotyczących stosowania ziół oraz tych, podanych przez lekarzy. Zamiar stosowania naturalnych suplementów należy zawsze skonsultować z lekarzem. Dotyczy to szczególnie sytuacji w których chorujemy przewlekle lub przyjmujemy leki.

Miłorzębu japońskiego nie należy podawać dzieciom.

Źródło:

https://draxe.com/nutrition/ginkgo-biloba-benefits/

Opracowała Ewa Wysocka

2 komentarze
Aneta

2019-11-12 09:14:19 Odpowiedz

Witam. Czy milozab można przyjmować gdy ma się tętniaka serca międzyprzedsionkowej? Dziękuję

    Akademia Długowieczności

    2019-11-12 09:28:18 Odpowiedz

    Dzień dobry! Miłorząb japoński ma wpływ na krzepliwość krwi. W przypadku trwającej terapii stosowanie należy skonsultować z lekarzem.

Napisz komentarz