liposomalna-witamina-c

Liposomalna witamina C

Odkrycie to spojrzenie na coś, co widzieli już wszyscy i pomyślenie o czymś, o czym nie pomyślał jeszcze nikt. – Albert Szent-Gyorgyi, laureat Nagrody Nobla, który w 1933 r. zidentyfikował witaminę C.

Witaminę C znamy wszyscy. Kojarzona z cytrynami ma wzmacniać odporność i nasze zdrowie. Gdy bierze nas przeziębienie lub grypa często sięgamy po leki z jej zawartością jako że nasze organizmy w przeciwieństwie do zwierząt nie są w stanie same jej produkować. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę z trzech zaskakujących faktów:

  1. Witamina C znajdująca się w pożywieniu oraz standardowych suplementach ma ograniczone wchłanianie.
  2. Wysokość zalecanego dziennego spożycia witaminy C opiera się na przestarzałej wiedzy naukowej i w w przypadku infekcji może być mocno zaniżona.
  3. Najnowsze badania wskazują na potencjalną skuteczność terapii witaminą C w chorobach nowotworowych.

Zacznijmy od wchłaniania. Przeprowadzono wiele badań naukowych, w których uczestnikom podawano doustnie witaminę C, po czym mierzono jej stężenie w organiźmie. Szybko zauważono, że nasycenie organizmu uzyskiwano przy dawkach około 100mg dziennie. Większe ilości były zwyczajnie wydalane z organizmu. Dodatkowo zauważono, że przy spożyciu większych dawek u wielu osób występował efekt przeczyszczający i biegunka.

Czy oznacza to, że nasze organizmy zwyczajnie nie są w stanie przyjąć większych dawek witaminy C? Odpowiedź brzmi: są, ale konieczne jest sięgnięcie po inną metodę przyjmowania. Witaminę można bowiem podać również jako wlew dożylny lub w formie liposomalnej. Pierwsza wymieniona metoda ta była stosowana już w latach 70-tych w Stanach Zjednoczonych przez laureata Nagrody Nobla w dziedzinie chemii Linusa Paulinga. Wykazał on, że możliwe jest bezpieczne podawanie w ten sposób dawek w wysokości nawet 10g dziennie (to stukrotnie wieksza dawka niż ta, która powodowała nasycenie przy doustnym spożyciu!). Z obserwacji Paulinga wynikało, że pacjenci z chorobami nowotworowymi którym podawano dożylnie duże dawki witaminy C żyli ponad czterokrotnie dłużej niż ci, którzy jej nie przyjmowali. Badania te były zostały później powtórzone przez instytucję Mayo Clinic w celu zweryfikowania tych odkryć. Naukowcom nie udało się powtórzyć zaskakujących rezultatów uzyskanych przez Linusa Paulinga. Ich badanie różniło się jednak w jednej kwestii – witamina C była podawana pacjentom tylko w formie doustnej.

Drugim sposobem na przyjęcie dużych dawek witaminy C, jest stosowanie jej liposomalnej formy. Przy tworzeniu liposomalnej witaminy C wykorzystana została nowoczesna technologia, pozwalająca zamknąć aktywny składnik w mikroskopijnych lipidowych pęcherzykach. Pozwala to na bezpieczny transport witaminy przez przewód pokarmowy i uwolnienie jej w sposób, który znacząco zwiększa jej wchłanialność. W badaniu z 2008 roku stwierdzono, że ta forma suplementacji pozwala uzyskać ponad dwukrotnie wyższe stężenia w organizmie, w porównaniu do standardowej krystalicznej formy. Co więcej, w odróżnieniu od zwykłych suplementów, liposomalna witamina C nawet spożywana w większych dawkach nie powoduje efektu przeczyszczającego.

Ważną kwestią przy przyjmowaniu dużych dawek witaminy C jest też czas połowicznego rozkładu, czyli czas po jakim ilość substancji zmniejsza się o połowę. W przypadku podawania witaminy C dożylnie już po kilku godzinach jej poziom spada prawie do bazowego. Liposomalna witamina C uwalnia się wolniej (we wspomnianym wcześniej badaniu najwyższe stężenie uzyskano po sześciu godzinach od spożycia dużej dawki), sprawiając że jeśli spożywamy ją nawet w mniejszych dawkach ale regularnie w ciągu dnia, możliwe jest uzyskanie i utrzymanie wysokiego stężenia znacznie dłużej.

Witamina C w pożywieniu

Czy możliwe jest przyjmowanie wystarczających ilości witaminy C tylko z pożywienia? Instytucje żywieniowe przekonują że tak, ale trzeba pamiętać, że jedzenie, które dziś spożywamy, różni się mocno od tego, które jedli nasi rodzice i dziadkowie. Przemysł spożywczy rozwija się w ogromnym tempie, stawiając na pierwszym miejscu zwiększanie zysków. Powoduje to, że zboża, mięso, warzywa i owoce są coraz uboższe w składniki odżywcze. Nasze organizmy nie otrzymują więc już z pożywienia potrzebnych witamin i minerałów w niezbędnej ilości. Podobny problem może więc dotyczyć również witaminy C.

Witamina C występuje w wielu ogólnie dostępnych produktach spożywczych, a w największych stężeniach można ją spotkać w owocach i warzywach. Rekordzistami są tutaj śliwka Kakadu (nawet do 2300–3150 mg/100 g) oraz owoc camu camu, o które jednak trudno w polskich sklepach. Z produktów dostępnych na naszych szerokościach geograficznych dobrymi źródłami są:

  • czerwona papryka (190 mg/100 g)
  • pietruszka (130 mg/100 g)
  • brokuł (90 mg/100g)
  • brukselka (80 mg/100g)
  • pomarańcze i cytryny (53mg/100g)

Dlaczego witamina C jest tak ważna dla naszych organizmów? Powodów jest wiele:

  • jako silny antyoksydant, pomaga zwalczać wolne rodniki powodujące wiele chorób oraz przedwczesne starzenie się organizmu,
  • wzmacnia odporność, jako że występuje w dużych ilościach w komórkach układu odpornościowego a jej poziom spada w przypadku infekcji,
  • bierze udział w produkcji kolagenu, jest więc konieczna dla zachowania zdrowia skóry, tkanki łącznej, ścian naczyn krwionośnych, kości i zębów,
  • uczestniczy w procesie gojenia się ran,
  • wspomaga wchłanianie żelaza.
liposomalna-witamina-c

Liposomalna witamina C dostępna na stronie http://www.red-ox.pl

Kolagen to jeden z podstawowych budulców naszego organizmu, który dodatkowo ma też fundamentalne znaczenie dla młodego wyglądu naszej skóry. Dzięki witaminie C możliwa jest zatem walka z oznakami starzenia. Naukowcy po wielu latach zaczynają też wracać do odkryć Linusa Paulinga. Terapia z wykorzystaniem witaminy C jest obecnie stosowana jako komplementarna w leczeniu niektórych chorób nowotworowych, a badania nad kolejnymi jej zastosowaniami nadal trwają:

  1. Przeprowadzona w 2014 r. meta analiza wykazała związek między przyjmowaniem witaminy C i obniżonym ryzykiem zachorowania na raka płuc,
  2. W badaniu z 2014 r. wykazano, że spożycie witaminy C wpłynęło pozytywnie na przeżywalność wśród kobiet chorujących na raka piersi,
  3. Badanie z 2013 r. wykazało zmniejszone ryzyko wystąpienia udaru mózgu u osób z wysokim stężeniem witaminy C w organiźmie,
  4. Badanie z 2014 r. wskazuje na znacząco pozytywny wpływ witaminy C na funkcjonowanie śródbłonka (którego zaburzenia prowadzą do miażdżycy).

Witamina C jest substancją kluczową dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a stosowana w dużych dawkach może stanowić dodatkowe wsparcie w procesie zdrowienia. W sytuacji awaryjnej, gdy zapotrzebowanie rośnie, standardowa doustna suplementacja może okazać się niewystarczająca. Rozwiązaniem może być wtedy liposomalna witamina C.

Bibliografia:

Higdon J (January 31, 2006). „Vitamin C”. Oregon State University, Micronutrient Information Center.
Preedy VR, Watson RR, Sherma Z (2010). Dietary Components and Immune Function (Nutrition and Health). Totowa, NJ: Humana Press. pp. 36; 52. ISBN 1-60761-060-4.
Levine M, Conry-Cantilena C, Wang Y, Welch RW, Washko PW, Dhariwal KR, Park JB, Lazarev A, Graumlich JF, King J, Cantilena LR (April 1996). „Vitamin C pharmacokinetics in healthy volunteers: evidence for a recommended dietary allowance”. Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 93 (8): 3704–9.
Luo J, Shen L, Zheng D (2014). „Association between vitamin C intake and lung cancer: a dose-response meta-analysis”. Sci Rep 4: 6161. doi:10.1038/srep06161. PMID 25145261.
Harris HR, Orsini N, Wolk A (May 2014). „Vitamin C and survival among women with breast cancer: a meta-analysis”. Eur. J. Cancer 50 (7): 1223–31. doi:10.1016/j.ejca.2014.02.013. PMID 24613622.
Chen GC, Lu DB, Pang Z, Liu QF (2013). „Vitamin C intake, circulating vitamin C and risk of stroke: a meta-analysis of prospective studies”. J Am Heart Assoc 2 (6): e000329. doi:10.1161/JAHA.113.000329. PMC 3886767. PMID 24284213.
Effect of vitamin C on endothelial function in health and disease: A systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials Atherosclerosis Volume 235, Issue 1, Pages 9–20, July 2014. Published April 16, 2014. Accessed June 25, 2014.
Pharmacokinetics of oral vitamin C STEPHEN HICKEY, HILARY J. ROBERTS, & NICHOLAS J. MILLER, Journal of Nutritional & Environmental Medicine 2008

Powrót do listy wykładów ->

18 komentarzy
Edvige

2016-05-31 16:45:17 Odpowiedz

Jaka jest ekwiwalentna dawka dobowa liposomalnej vit C w stosunku do kwasu askorbinowego lub/i askorbinianu sodu?
Podam przykład: Podczas ostrej infekcji wirusowej przebiegającej z temp 40 stopni C oraz zapaleniem podskórnym twarzy i części ciemieniowej czaszki (prawdopodobnie półpasiec twarzy) zastosowałam co godzinę 1000 mg kwasu askorbinowego – w sumie 13 g/dz, następnego dnia gorączka się unormowała, kolejnego dnia ustąpił obrzęk. Jakie dawki vit C liposomalnej i jak często podawanej musiałabym zastosować, aby osiągnąć ten sam efekt?

    Akademia Długowieczności

    2016-05-31 22:00:25 Odpowiedz

    W związku z wyższą wchłanialnością liposomalnej witaminy C można spodziewać się, że podobny efekt udałoby się uzyskać przyjmując mniejszą dawkę. Dokładny przelicznik trudno oszacować, szczególnie że w przypadku zwiększonego zapotrzebowania na witaminę C (jak w sytuacji infekcji wirusowej), wchłanialność krystalicznej formy będzie wyższa niż w codziennej profilaktyce. Przewaga liposomalnej witaminy C poza wyższą wchłanialnością to też możliwość przyjmowania większych dawek bez wystąpienia efektu przeczyszczającego.

Krystian

2016-07-06 13:47:51 Odpowiedz

” Pan Piotr z Wrocławia uległ złamaniu kości ramiennej w typowym miejscu, tak zwanej szyjce chirurgicznej. W celu przyspieszenia gojenia się złamania zastosowana została terapia dużymi dawkami witaminy C. Była ona podawana dożylnie przez 7 dni w dziennej dawce wynoszącej 30 g. Po zakończeniu terapii kość uległa całkowitemu zrośnięciu – proces ten statystycznie powinien trwać od 6 do 8 tygodni ”

Czyli po tygodniu stosowania wit C (liposomalnej) po 30 saszetkach dziennie, przez tydzień, jest szansa na zrost kostny?

    Akademia Długowieczności

    2016-07-14 11:51:49 Odpowiedz

    Witamina C wspiera procesy odnowy tkanek, w związku z tym może (jak w przypadku opisywanym powyżej) znacznie przyspieszyć gojenie się ran, w tym złamań.

Krystian

2016-07-14 15:13:29 Odpowiedz

Czyli żadne badania nie były prowadzone?
Nie można jednoznacznie stwierdzić że znacząco (np o 4 tygodnie szybciej) przyspiesza zrost kostny?
Odpowiedź „może przyśpieszać” jest uogólnieniem.

Pytam bo jestem bardzo zainteresowany tematem
Pozdrawiam

    Akademia Długowieczności

    2016-07-16 12:35:09 Odpowiedz

    Na ten moment nie dotarliśmy do żadnych badań, które testowałyby bezpośrednio i in vivo wpływ witaminy C na prędkość zrostu kości u ludzi. Możemy powołać się na badanie przeprowadzone przez tureckich badaczy (http://link.springer.com/article/10.1007/s004020100272), które wykazało, że u szczurów z wysokim stężeniem witaminy C w organiźmie kości zrastały się szybciej. Znamy też mechanizm syntezy matrycy białek kolagenowych kości u ludzi, w którym witamina C ma kluczowe znaczenie. To mocne argumenty ale nadal niewystarczające aby móc ze stuprocentową pewnością i jednoznacznie stwierdzić, że przyjmowanie takiej i takiej dawki witaminy C spowoduje przyspieszenie zrostu kości o tyle i tyle. Musimy pamiętać że każdy z nas jest inny i może inaczej reagować na przyjmowane suplementy.

marcizak

2016-08-13 00:39:44 Odpowiedz

Jakie metody badawcze są najczęściej używane do określenia stopnia enkapsulacji liposomalnej witaminy C? Czy jest jakaś domowa metoda, pozwalająca chociaż na jakościowe potwierdzenie / wykluczenie styczności z liposomalną witaminą C.

    Akademia Długowieczności

    2016-08-14 15:04:34 Odpowiedz

    Do określania stopnia enkapsulacji wykorzystuje się metody laboratoryjne (sączenie molekularne, spektroskopia), wymaga to fachowej obsługi oraz ustandaryzowanych metod. Nie znamy na ten moment domowych metod, które pozwoliłyby zbadać ten współczynnik. We Wrocławiu takie badania prowadzi Zakład Lipidów i Liposomów na Wydziale Biotechnologii UWr.

anika

2016-10-20 21:18:38 Odpowiedz

Witam, czy przy niewydolności nerek (kreatynina 2,9) można przyjmować takie duże dawki witaminy C

    Akademia Długowieczności

    2016-10-25 10:56:21 Odpowiedz

    Przykro nam, ale nie jesteśmy lekarzami i nie możemy udzielać indywidualnych porad medycznych. Zalecamy konsultację ze specjalistą.

niezleziolko

2016-11-28 10:54:26 Odpowiedz

Witam,
Gdzie można kupić tą witaminę? Pod wskazanym adresem www, mam komentarz, że sklep nie jest osiągalny w naszym kraju

    Akademia Długowieczności

    2016-11-28 12:12:56 Odpowiedz

    W regulaminie sklepu Red-OX jest informacja, że na terytorium Unii Europejskiej oraz krajów poza Unią Europejską zamówienie jest dostarczone za pośrednictwem firmy kurierskiej jeżeli kraj jest przez nią obsługiwany. Może tu tkwi problem? Rozwiązaniem może być umówienie się z kimś w kraju żeby zamówił do siebie i przesłał dalej. W razie dalszych pytań zachęcamy do kontaktu z właścicielem sklepu.

Napisz komentarz