Witamina D może wspomóc rekonwalescencję po złamaniu kości udowej
  • Opublikowano:

    15 marca 2020

  • Komentarze:

    2

Złamania kości szyjki udowej (nazywane często złamaniami biodra) są szczególnie niebezpieczne dla osób starszych. Okazuje się, że odpowiedni poziom witaminy D, może pomóc w odzyskaniu sprawności po takich urazach.

Na łamach The American Journal of Clinical Nutrition, profesor Sue Shapses z amerykańskiego Rutgers University-New Brunswick sugeruje, że deficyt witaminy D może wpłynąć negatywnie na mobilność seniorów. Uważa, że grupa ta powinna przyjmować dziennie przynajmniej 800 IU/80 µg witaminy.

Ważne jest również zrozumienie, jakie znaczenie witamina D ma dla mobilności. Nie jest jasne, czy jej niedobór wpływa bezpośrednio na mięśnie, funkcje poznawcze i/lub inne układy narządów.

W wielu przypadkach, po złamaniu szyjki kości udowej starsze osoby nie są w stanie wrócić do samodzielnego funkcjonowania. Odzyskanie mobilności jest niezwykle istotne dla wyzdrowienia i zmniejszenia ryzyka śmierci. Około 75% przypadków tego typu urazów dotyczy kobiet.

W badaniu obejmującym wiele amerykańskich i kanadyjskich ośrodków, przyglądano się wpływowi poziomów witaminy D w surowicy krwi i odżywiania na mobilność, u pacjentów w wieku 65 lat. Skupiono się na śmiertelności lub niemożności przejścia 3 metrów (lub przez pokój) po operacji, bez asysty.

Wykazano, że poziom witaminy D wyższy niż 12 ng/ml w surowic krwi, powiązane są e zwiększonym tempem chodzenia po 30 oraz 60 dniach od operacji. Nieprawidłowe odżywianie również wiązało się ze zmniejszoną mobilnością w 30 dni po zabiegu, jednak uzyskany wynik nie był istotny statystycznie. Warto podkreślić, że pacjenci z wysokim poziomem parathormonu (produkowanego w przytarczycach) doświadczali większych problemów z mobilnością, jeśli odżywiali się źle.

Jak mówi prof. Shapses:

Ma to znaczenie, jako że niedobór witaminy D i niedożywienie, są częstymi zaburzeniami u starszych pacjentów ze złamaniami szyjki kości udowej. Występują często razem, ponieważ są powikłaniami nieprawidłowego odżywiania.

Poprzednie badania mówiły o przyjmowaniu 800 IU witaminy D, jako środku zapobiegającemu skomplikowanym złamaniom w razie upadku. Co ciekawe, przeprowadzone przez Rutgers badanie wykazało, że przyjmowanie bardzo dużych dawek witaminy D (np. 4000 IU dziennie), w porównaniu do 600 IU dziennie, może skutkować obniżonym czasem reakcji i potencjalnym zwiększeniem ryzyka upadku i złamań.

Innymi słowy, zarówno zbyt niski jak i zbyt wysoki poziom witaminy D, ma wpływ na mobilność oraz upadki u osób starszych.

Źródło:

https://medicalxpress.com/news/2020-03-vitamin-d-boosts-chances-hip.html

2 komentarze
Pablo

2020-05-03 15:30:13 Odpowiedz

Nie wiem o czym jest ten artykul. ? Czy autor/autorka wie o czym pisze. Rozumiem ze jest to tlumaczenie ale tez trzeba byc krytycznym do zagranicznych zrodel. jaki moze miec wplyw Vit D naproces rehabilitacji samej w sobie? Po pierwsze zlamanie szyjki kosci udowej leczy sie protezoplastyka czesciowa stawu biodrowego, mysle ze autor mial na mysli zlamania przezkretarzowe, grze nastepuje zrost kostny i gdzie vitamina D ma doniosle znaczenie. Sam poziom witaminy na powrot do normalnego zycia nie jest ujety w odpowieni sposob. Co ma niby wplywac na polepszenie stanu ogolnego’ Sama witamina D, ? ze swoim smiesznym poziomem 12mikrogramow/ml ? bardzo prosze poprawic ten artykul, bo naprawde jest o niczym, tylko zaznacza problem i niczego nie wnosi

    Akademia Długowieczności

    2020-05-03 19:20:17 Odpowiedz

    Artykuł jest o badaniu obserwacyjnym, które wykazało że u pacjentów po operacyjnym leczeniu złamania biodra którzy mieli niedobór witaminy D mobilność była niższa niż u tych, u których ten niedobór nie występował. Badanie wykazało jedynie związek nie wskazując mechanizmów, które mogły go wywołać. Jak stwierdzili sami autorzy badania jest to sygnał wskazujący na potrzebę dalszych badań. Szczegóły można znaleźć tutaj (w języku angielskim): https://academic.oup.com/ajcn/advance-article-abstract/doi/10.1093/ajcn/nqaa029/5740747

Napisz komentarz