8 lutego, 2017

Czy białaczka ma powód by bać się awokado?

Każdego roku w Polsce na ostrą białaczkę szpikową zaczyna chorować ponad 1600 osób. Choroba ta atakuje najczęściej osoby po 60. roku życia. Jest nowotworem który rozwija się w szpiku kostnym, gdzie macierzyste komórki krwi z niedojrzałych przekształcają się w komórki dojrzałe. W przebiegu choroby komórki te przybierają nieprawidłową formę białych lub czerwonych krwinek oraz płytek krwi. Dobrą wiadomością jest to, że w ostatnich latach rokowania pacjentów chorujących na ten typ białaczki poprawiły się. Przeżywalność w ciągu 5 lat od postawienia diagnozy wynosi już 42%. To jednak wciąż za mało.

Co łączy białaczkę i awokado? Z odpowiedzią śpieszy prof. Paul Spagnuolo z kanadyjskiego Uniwersytetu Waterloo.

Odpowiedź brzmi: avocatin B. Jest to związek znajdujący się w awokado. Zaawansowany technologicznie sprzęt pozwolił naukowcom obserwować jaki wpływ ma ten związek na komórki nowotworowe białaczki. Okazało się, że skutecznie je niszczy, nie naruszając przy tym struktury zdrowych komórek. Avocatin B zaliczany jest do grupy nutraceutyków. Eksperci podkreślają konieczność odrębnej oceny na poziomie molekularnym, ze względu na ilość czynników jaka wpływa na zawartość ekstraktu z awokado. A tam właśnie znajduje się avocatin B. Wpływ na zawartość ma nie tylko gleba na której rośnie drzewo, ale też opady czy nasłonecznienie na jakie jest wystawione. Naukowcy nie mają jednak wątpliwości, że minie wiele lat zanim cudowny związek zacznie być wykorzystywany w leczeniu ostrej białaczki szpikowej. Już teraz jednak przygotowują się do I fazy badań klinicznych.

Warto pamiętać, że awokado posiada wiele odkrytych już właściwości:

  • jest bogatym źródłem witamin z grupy B, C i E,
  • dostarcza dużo błonnika (w zależności od wielkości owocu nawet 18g; zalecane przez WHO dzienne spożycie to 20-40 g),
  • pomaga obniżyć ciśnienie krwi i wspomóc pracę serca, dzięki obecności potasu.

Co ważne jedzenie awokado dla jego prozdrowotnych właściwości nie musi wiązać się ze spożywaniem ogromnej ilości owocu. Wystarczy już 1/5 dziennie. A książki kucharskie, blogi i kulinarne strony pełne są przepisów z wykorzystaniem awokado. Możemy wykorzystać je do przygotowania pesto, past na kanapki, letnich sałatek, dipów i wielu innych pyszności. Z pewnością warto włączyć awokado do swojej diety.

Źrodło: https://portal.abczdrowie.pl/awokado-recepta-dla-chorych-na-bialaczke

Opracowała Ewa Wysocka

 

Zapisz się do newslettera

    Zapisz się do newslettera

      Wyślij komentarz

      This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.