16 czerwca, 2017

Cholina – czym jest i do czego jest nam potrzebna?

Cholina to substancja, która odgrywa bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Zaliczana początkowo do witamin z grupy B (wciąż często określana jest, jako witamina B4), ostatecznie uznana została za substancję witaminoopodobną.

Cholina produkowana jest w naszym organizmie. Dzieje się to przy wsparciu witaminy B9 i B12 oraz aminokwasów – metioniny i seryny. Wytwarzane ilości są jednak zbyt małe w stosunku do zapotrzebowania. Dotyczy to szczególnie osób, które cierpią z powodu wysokiego poziomu stresu. Z tego powodu, ważne jest dostarczania tej substancji z zewnątrz – za pomocą diety lub suplementów.

Jakie funkcje pełni cholina?

  • Cholina jest prekursorem – a więc rozpoczyna proces powstawania – acetylocholiny. To neuroprzekaźnik, który wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. Deficyt acetylocholiny jest jednym z markerów choroby Alzheimera.
  • Lecytyna – której składnikiem jest cholina – jest bardzo ważnym dla nas fosfolipidem. Zapobiega odkładaniu się tłuszczu w tkankach, obniża poziom złego cholesterolu LDL oraz trójglicerydów we krwi. Ponadto podnosi poziom HDL – dobrego cholesterolu.
  • Cholina ochrania wątrobę przed uszkodzeniami, które wywoływane są przez: alkohol, wirusy, toksyny i niektóre leki. Wspiera również leczenie marskości wątroby, jej zapalenie i stłuszczenie.
  • Ponieważ jej metabolizm jest powiązany z cyklem kwasu foliowego (bez jej obecności, kwas foliowy nie będzie się prawidłowo wchłaniał), cholina wpływa korzystnie na rozwój układu nerwowego płodu.
  • Poza tym cholina poprawia przepływ krwi w łożysku. Dzięki temu zmniejsza ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego u kobiet w ciąży.
  • Ułatwia wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, takich jak: witamina A, D, E oraz K.

Jakie jest zapotrzebowanie na cholinę?

Dzienne wskazane spożycie choliny, dla osób zdrowych, opracowane przez Instytut Żywności i Żywienia:

  • niemowlęta do do 6 m-ca życia – 125 mg/dobę,
  • niemowlęta między 6 a 12 m-cem życia – 150 mg/dobę,
  • dzieci między 1 a 3 r.ż. – 200 mg/dobę,
  • dzieci od 4 do 9 r.ż. – 250 mg/dobę,
  • dzięci pomiędzy 9 a 12 r.ż. – 375 mg/dobę,
  • dziewczęta między 13 a 18 r.ż. – 400 mg/dobę,
  • chłopcy od 13 a 18 r.ż. – 550 mg/dobę,
  • kobiety od 19 r.ż. – 425 mg/dobę,
  • kobiety ciężarne – 450 mg/dobę,
  • kobiety karmiące 550 mg/dobę,
  • mężczyźni od 19 r.ż. – 550 mg/dobę.

Gdzie znaleźć cholinę?

Jeśli chodzi o dietę, cholinę znajdziemy w:

  • żółtku jajka kurzego,
  • kiełkach pszenicy,
  • otrębach pszennych,
  • pistacjach,
  • orzechach ziemnych,
  • szpinaku,
  • zielonym groszku,
  • soi,
  • soczewicy,
  • wołowinie i kurczaku,
  • pomidorach,
  • płatkach owsianych,
  • kapuście,
  • grochu,
  • fasoli,
  • sałacie,
  • rybach,
  • mleku,
  • serze.

Kwas foliowy, inozytol oraz witamina A polepszają wchłanianie choliny. Alkohol, kawa, cukier i wysoka temperatura zaś, działają odwrotnie.

Niedobór i nadmiar choliny

Objawami deficytów choliny są:

  • stany lękowe,
  • rozdrażnienie,
  • bezsenność,
  • obniżona sprawność umysłowa,
  • ból głowy,
  • szum w uszach,
  • mdłości,
  • wzrost poziomu cholesterolu i trój glicerydów we krwi,
  • stłuszczenie i marskość wątroby,
  • miażdżyca tętnic,
  • podwyższone ciśnienie krwi,
  • dolegliwości sercowe,
  • zaburzone przyswajanie kwasu foliowego,
  • opóźniony rozwój u dzieci.

Na niedobory najbardziej narażeni są alkoholicy, osoby prowadzące stresujący tryb życia i chorzy, którzy żywieni są pozajelitowo.

[adrotate banner=”6″]Do tej pory nie stwierdzono toksyczności choliny. Przedawkowanie w diecie jest niemal niemożliwe. Rozpuszcza się ona bowiem w wodzie, a zatem jej nadmiar usuwany jest wraz z moczem. Jednak preparaty zawierające cholinę – spożywane w nadmiernej ilości – mogą wywołać takie powikłania jak:

  • obniżone ciśnienie tętcznicze,
  • zaburzenia psychiczne,
  • mdłości,
  • biegunka,
  • wymioty,
  • wzmożona potliwość,
  • rybi zapach z ust,
  • niedobór witaminy B6.

Źródło:

http://verdum.pl/cholina-funkcje-zrodla-niedobor-nadmiar/

Opracowała Ewa Wysocka

Zapisz się do newslettera

Zapisz się do newslettera

Wyślij komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.