jajka-wit-k2

Witamina K2 i dociekliwy dentysta

weston-princeDociekliwi ludzie zdarzają się w różnych grupach zawodowych. Takim dociekliwym człowiekiem był dentysta Weston Price (1870 – 1948).

Badając zależności między dietą a chorobami zauważył, że diety ludzi odżywiających się produktami naturalnymi, nie przetworzonymi przez przemysł spożywczy, zawierały nieznany element. Nazwał go „Aktywatorem X”. Składnik ten powodował, że spożywający go ludzie nie cierpieli na próchnicę zębów i inne choroby cywilizacyjne.

Obecnie ten element określany jest jako witamina K2. Późniejsze badania potwierdziły, że tylko zwierzęta odżywiające się w sposób naturalny – na przykład krowy pasące się na pastwiskach – wytwarzają w swoich organizmach witaminę K2. Produkty spożywcze pochodzące od zwierząt karmionych sztucznie w przemysłowych farmach nie zawierają tej witaminy.

Jakie funkcje spełnia witamina K2 w organizmie?

Przez wiele lat uważano, że główną rolą witaminy K2 jest zapobieganie krwawieniom. Lecz nauka idzie naprzód i dziś już wiemy, że spełnia ona wiele innych funkcji. Oto pozytywne efekty działania witaminy K2 w twoim organizmie. Najważniejszym zadaniem witaminy K2 jest modyfikacja pewnego szczególnego rodzaju białek (m.in. białek MGP). Wskutek tej modyfikacji stają się one zdolne do wiązania wapnia. Dzięki temu wapń nie osadza się w naczyniach krwionośnych i nerkach, a jest umieszczany tam, gdzie jest potrzebny – w kościach i zębach. W ten sposób witamina K2 zapobiega osteoporozie i próchnicy zębów. Czyste naczynia krwionośne to wolność od ryzyka zawału serca i udaru mózgu. Przeciwdziałając osadzaniu się blaszek wapnia w nerkach witamina K2 sprawia, że nerki są czyste i dobrze spełniają swoje zadanie, oczyszczając organizm.

MOCNE KOŚCI witamina-k2
ZDROWE ZĘBY
ZDROWE SERCE
CZYSTE NACZYNIA KRWIONOŚNE
ZDROWE NERKI

Źródła witaminy K2 w pożywieniu?

Witamina K2 jest obecna w produktach fermentowanych – w kiszonej kapuście, kiszonych ogórkach, jajkach i wątrobie zwierząt karmionych naturalnie, w natto (tradycyjna potrawa japońska – sfermentowane nasiona soi). Można ją znaleźć w jogurtach i fermentowanych serach, ale tylko tych tłustych, ponieważ witamina K2 jest rozpuszczalna w tłuszczach. Chude sery i jogurty zawierają jedynie znikome ilości witaminy K2.

Paradoks wapnia

Paradoks wapnia polega na tym, że mimo jego uzupełniania w organizmie i obecności w innych miejscach organizmu nadal brakuje go w kościach.

Ogólnie w organizmie wapń jest, ale w kościach go brakuje. Ludzie mają osteoporozę, łamią kości, w tym szyjki kości udowych, fundują sobie endoprotezy, cierpią i ponoszą koszty… Dlaczego tak się dzieje? Otóż paradoks wapnia, to taka sytuacja, że wapń jest tam, gdzie go być nie powinno – w zwapniałych naczyniach krwionośnych, zwapniałych nerkach i zwapniałych kręgosłupach.  A nie ma go tam, gdzie powinien być – w kościach i zębach. Może wynikać to z zachwiania równowagi wapniowo-magnezowej, co wymaga uzupełnienia niedoboru magnezu (o czym pisaliśmy w wykładzie „Magnezowa kuracja Ojca Beno”).

Dlaczego współczesnemu człowiekowi brakuje witaminy K2 w organizmie?

Dlaczego nie brakowało go naszym dziadkom i pradziadkom, a często i naszym rodzicom, którzy pamiętają lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte XX wieku? Dlaczego? To jest cena, którą płacimy za cywilizację. Oto przyczyny niedoborów witaminy K2:

  1. Powszechna obecność w diecie produktów zwierzęcych pozbawionych witaminy K2. Te produkty to masło, sery, mięso, jaja pochodzące od krów, świń, kurczaków i kur hodowanych w nienaturalnych warunkach (zamkniętych przez całą dobę i przez cały rok w wielkich przemysłowych fermach).
  2. Zanieczyszczone jelita, niezdolne do dobrego wchłaniania witaminy K2 obecnej w spożywanych produktach.
  3. W jelitach mamy bakterie odporne na antybiotyki niszczące dobrą florę bakteryjną. Jest to skutkiem masowego stosowania antybiotyków w hodowli zwierząt i leczeniu ludzi.
  4. Tłuszcze trans obficie obecne w diecie współczesnego cywilizowanego człowieka (margaryna, oleje rafinowane, chipsy, frytki smażone na olejach rafinowanych).
  5. Fast Foody zbyt często spożywane w barach szybkiej obsługi (z umiarem spożywane niektóre Fast Foody są dopuszczalne).

Skutki niedoboru witaminy K2 w organiźmie

Najczęściej występujące skutki braków witaminy K2 w organizmie, to:

  • zaburzenia w gospodarce wapniowej organizmu, prowadzące do wspomnianych już zjawisk: osteoporozy, nadmiernej podatności na złamania kończyn, zwapnienia żył i tętnic, zwapnienia nerek, sztywności kręgosłupa (wapienne naddatki na kręgach zwane dziobami papugi), próchnica zębów,
  • zwiększona zapadalność na choroby cywilizacyjne: nowotwory, stwardnienie rozsiane, chorobę Alzheimera, cukrzycę, reumatoidalne zapalenie stawów,
  • wady rozwojowe mózgu u dzieci w łonie matki i niemowląt.

Dlaczego warto suplementować witaminę K2 i jak to robić?

filip-zurakowski-autor Filip: Gdy byłem nastolatkiem, często miałem krwotoki z nosa. „To osłabienie” – mówiła mama. Teraz myślę, że to był objaw ostrego niedoboru witaminy K2. Wtedy bardzo szybko rosłem. A więc niedobór witaminy K2 można rozpoznać po krwawieniach z nosa, dziąseł i przewodu pokarmowego (z odbytu). Przewlekły niedobór można stwierdzić drogą badań biochemicznych.
jan-pokrywka-autor Doktor Pokrywka: Nawet dobrze przemyślana dieta nie dostarczy nam odpowiedniej ilości witaminy K2. Trzeba ją więc suplementować. Jak? Przez zażywanie kropel. Lepiej się wchłaniają niż tabletki. Zalecam 5 kropli witaminy K2 MK7 dziennie. Jeżeli buteleczka witaminy K2 zawiera 600 kropli po 18 mcg (mikrogramów) witaminy K2 w jednej kropli, to jedna taka buteleczka wystarcza na 120 dni, czyli na cztery miesiące. Po dwóch miesiącach przerwy zrób badanie krwi – jeśli masz zbyt małą zawartość witaminy K2 – powtórz kurację.

Przeciwwskazania

Osoby zażywające leki przeciwzakrzepowe powinny skonsultować z lekarzem możliwość zażywania witaminy K2, gdyż może ona zakłócać działanie tych leków.

Opracowali: Jan Pokrywka i Filip Żurakowski, Wrocław 2015 r.

Powrót do listy wykładów ->

5 komentarzy
Agata

2016-01-23 20:47:26 Odpowiedz

Jestem ciekawa jakie niesie zagrożenie przedawkowanie wit. K7 MK7 i jakimi objawami się charakteryzuje?

Agata

2016-01-25 06:52:27 Odpowiedz

Z tego wynika, że przedawkowanie wit.K2 MK7 nie jest łatwe 🙂 tak jak przedawkowanie wit. D3. W dużych dawkach wit.D3 zasilam się w już dwa lata i ciągle jestem po środku przedziału. Gdyby nie wcześniejszy niedobór.., mogłabym pomyśleć, że wit. D3, którą spożywam nie działa…:-)

Agata

2016-01-26 06:27:01 Odpowiedz

Mała uwaga dla czytających: Piszę z perspektywy niedokwaśności żołądka przy którym jest małe wchłanianie. U innych może to wyglądać inaczej. Proszę nie sugerować się do końca moim wpisem.

maciej

2016-02-04 15:40:02 Odpowiedz

Najpewniejsze są badania i bez względu na wszystko należy je przeprowadzać, bo każdy człowiek jest inny – jak płatki śniegu 🙂

Napisz komentarz