Pozafarmakologiczne sposoby na równowagę hormonalną u kobiet.
  • Opublikowano:

    8 lipca 2017

  • Komentarze:

    0

Olejki eteryczne używane były przez tysiąclecia, do wspierania leczenia niezliczonej ilości problemów zdrowotnych. Biorąc pod uwagę ich możliwości, wszechstronność i skuteczność, nie dziwi fakt, że mogą również skutecznie wspomagać równoważenie gospodarki hormonalnej. Wiele kobiet z sukcesem zastosowało olejki eteryczne, w celu złagodzenia dolegliwości związanych z zespołem napięcia przedmiesiączkowego (PMS), skurczów menstruacyjnych i innych objawów.

Niektórzy korzystają z dobrodziejstw olejków eterycznych poprzez aromaterapię, inni dodają je wraz z solą do kąpieli. Istnieją dowody na to, że mogą one odgrywać korzystną rolę w radzeniu sobie z objawami menopauzy. To z pewnością ważny i warty uwagi temat.

Menopauza i hormonalna terapia zastępcza

Choć można uważać, że menopauza to pewien okres w życiu, medyczna definicja mówi po prostu o zatrzymaniu miesiączki na przynajmniej 12 miesięcy wstecz. Menopauza sygnalizuje, że jajniki produkują mniej estrogenu i zajście w ciążę nie jest już możliwe. Choć osiągnięcie tego etapu przychodzi u jednych kobiet wcześniej, a u innych później, zwykle przypada on na 45-55 r.ż.

Przeciętny wiek to 51 lat, jednak większość kobiet doświadcza tej zmiany w wieku zbliżonym do swoich matek. Kiedyś kobiety przechodzące przez menopauzę, dysponowały ograniczonymi środkami radzenia sobie z symptomami jakie przynosi ta zmiana. Jedna z podstawowych metod leczenia – hormonalna terapia zastępcza (HTZ) – powiązana była z ryzykiem wystąpienia niektórych form raka.

Woman`s Health Initiative (WHI) przeprowadziło badanie obejmujące 160 000 kobiet po menopauzie. Wykazało ono, że leczenie hormonalne obejmujące estrogen i progestagen może nie być odpowiednim wyborem dla niektórych kobiet. U tych, u których nie wykonano histerektomii, HTZ znacznie zwiększyła ryzyko raka piersi, demencji i udaru mózgu.

Jakie są objawy menopauzy?

Kobiety przechodzące menopauzę najprawdopodobniej wiedzą już, które z doświadczanych objawów spowodowane są tą właśnie zmianą. Należy pamiętać, że niektóre z występujących problemów mogą pojawić się w okresie perimenopauzy – fazie przejściowej prowadzącej do menopauzy. Mogą trwać nawet 8 do 10 lat.

Typowymi objawami menopauzy są:

  • ubytek masy kostnej i kruchość kości,
  • zmiana libido, zwykle jego spadek,
  • zaburzenia snu, w tym bezsenność,
  • zmiany w strukturze włosów – w tym grubości; ponadto zwiększenie owłosienia na ciele i możliwe pojawienie się włosów na twarzy,
  • wahania nastrojów, w tym lęki, depresja i drażliwość,
  • suchość pochwy i ból podczas współżycia,
  • uderzenia gorąca,
  • utrata masy mięśniowej,
  • zmiana głosu,
  • nieregularne miesiączki w okresie okołomenopauzalnym,
  • nocne poty,
  • wzrost masy ciała, szczególnie w obszarach talii.

Poza HTZ lekarze proponują często leczenie lub lekarstwa, które mają odpowiadać na konkretne objawy pojawiające się przed i w czasie menopauzy. Jednak zamiast próbować działać na zbiór indywidualnych objawów, warto spróbować opracować plan leczenia, który dotyczyć będzie całej menopauzy – nie tylko niektórych jej konsekwencji.

Na szczęście, choć objawy menopauzy mogą być naprawdę irytujące, dzięki odpowiedniemu działaniu nie powinny bardzo uprzykrzać życia. Niektóre kobiety mogą doświadczać okropnie wręcz osłabiających symptomów zarówno przed, jak i w trakcie menopauzy. Jeżeli tak się dzieje, warto skonsultować się z lekarzem przed podjęciem jakichkolwiek form leczenia, szczególnie przed eksperymentowaniem z alternatywnymi środkami.

Tradycyjne metody versus olejki eteryczne

Kobiety które nie czują się komfortowo z pomysłem na stosowanie HTZ – szczególnie biorąc pod uwagę wyniki badań np. tych przedstawionych wyżej – mogą chcieć rozważyć stosowanie olejków eterycznych. Choć wciąż potrzebnych jest więcej badań by potwierdzić ich skuteczność, olejki eteryczne mogą być pomocne w leczeniu niektórych objawów menopauzy.

Oczywiście organizm każdej kobiety jest inny i odpowie inaczej na każdą formę leczenia. W tym na olejki. By uzyskać optymalne wyniki, najlepiej skonsultować się z lekarzem i innymi specjalistami w dziedzinie zdrowia. Pomoże to odnaleźć odpowiedniej środki, najlepiej odpowiadające na męczące symptomy. Przy odpowiednim nadzorze lekarskim, wprowadzenie olejków eterycznych jako elementu wspierającego leczenie, może dać bardzo dobre rezultaty.

Mogą one nie tylko pomóc złagodzić niektóre – lub wszystkie – uciążliwe objawy menopauzy, ale też uchronić przed możliwymi szkodliwymi konsekwencjami tradycyjnych metod leczenia. Z pewnością ryzyko skutków ubocznych jest mniejsze przy stosowaniu naturalnych substancji – takich jak olejki eteryczne.

Pozytywny wpływ olejków

Poniżej przedstawiamy listę niektórych olejków eterycznych, która mogą pomóc w łagodzeniu objawów menopauzy. Terapię najlepiej rozpocząć od małych dawek jednego olejku. Następnie ostrożnie zwiększać dawki i dodawać kolejne olejki. Najlepiej oczywiście robić to wszystko pod okiem specjalisty lub kogoś, kto ma doświadczenie w równoważeniu gospodarki hormonalnej za pomocą olejków.

  • Olejek z szałwii muszkatołowej. Znany jest z łagodzenia bólu PMS, uderzeń gorąca, wycisza uczucie napięcia i stres, poprawia równowagę hormonów.
  • Olejek z pelargonii (geranium). Wykazano, że pomaga w zrównoważeniu poziomu hormonów i poprawia nastrój. Wspiera również regularność cyklu menstruacyjnego w okresie perimenopauzy. Uważa się, że ma działanie przeciwlękowe i przeciwdepresyjne.
  • Olejek z lawendy. Od dawna znany z właściwości relaksacyjnych i wspomagających dobry sen. Uważa się również, że pomaga wyrównywać poziom hormonów, łagodzić skurcze, stres i bóle głowy związane z menopauzą, a także przyspieszone bicie serca i uderzenia gorąca.
  • Olejek z sosny. Pomaga zatrzymać proces utraty masy kostnej i chroni przed osteoporozą.
  • Olejek z róży. Proponowany jako środek wzmacniający macicę. Poprawia nastrój i zmniejsza uderzenia gorąca.
  • Olejek z niepokalanka pospolitego. Od dawna używany jak środek wspierający regulowanie cyklu i przy problemach z wahaniami nastroju.

Używanie olejków do aromaterapii pozwoli skorzystać z wielu ich właściwości prozdrowotnych. Metoda ta niweluje potencjalne zagrożenia dla zdrowia, wynikające ze stosowania miejscowego lub wewnętrznego. Wykazano, że połączenie 3-4 kropli olejku z szałwii muszkatołowej z tyloma kroplami olejku z lawendy, doskonale łagodzi objawy PMS.

Wiele kobiet uważa też, że świetnym pomysłem jest używanie olejków do masażu. Może być to sposobem na wsparcie organizmu, jakiego potrzebuje on podczas cyklu. Używając ich do masażu, najlepiej rozcieńczyć je z olejkiem bazowym, np. kokosowym albo jojoba.

Choć olejek z mięty pieprzowej nie jest specjalnie zalecany w okresie menopauzy, okazuje się że może skutecznie łagodzić bóle głowy. Wystarczy nałożyć go ręcznie lub za pomocą aplikatora na czoło.

Mieszanki olejków, które pomagają łagodzić objawy PMS

  • Do kąpieli. Wymieszać 3 krople olejku z szałwii muszkatołowej, 2 krople rumianku, 2 olejku z pelargonii i 2 olejku z lawendy. Połączyć to z 85 g soli (np. sól Ojca Beno). Moczyć się w wodzie tak długo, jak dusza zapragnie.
  • Na zbalansowanie poziomu hormonów. 2 krople olejku z szałwii, 1 olejku z pelargonii i 1 olejku ylang ylang, wymieszać z 85 g soli. Moczenie jak wyżej.
  • Do masażu podczas miesiączkowania. 6 kropli lawendy, 3 krople szałwii, 3 krople różanego na 4 łyżeczki olejku bazowego (kokosowego lub jojoba). Użyć mieszanki do masażu, wcierać w brzuch, plecy i całe ciało.

Ryzyko i konieczne środki ostrożności

Choć olejki są naturalnym substancjami, ich używanie nie zwalnia nas z zachowania ostrożności. Preparaty różnią się między sobą, zarówno w kwestii dawkowania jak i samej jakości. Nie należy spożywać olejków eterycznych, nawet jeśli jesteśmy przekonani o ich wysokiej jakości. To silne substancje, mogące powodować podrażnienia jamy ustnej, przełyku i żołądka. Mogą wywołać też inne skutki.

Niektóre olejki mogą podrażniać skórę, nawet w niewielkich dawkach. Z tego powodu najlepiej traktować je jak każde inne środki wspierające leczenie i postępować zgodnie z poniższymi zaleceniami:

  • Należy przestrzegać instrukcji dotyczącej rozcieńczania, którą dostarczył producent, a także unikać stosowania większej dawki niż zalecana.
  • W przypadku użycia zbyt dużej ilości olejku lub nieprawidłowej na niego reakcji, należy niezwłocznie skonsultować się z lekarzem.
  • Przed użyciem olejków do masażu czy innych aplikacji, należy przeprowadzić test na niewielkim kawałku skóry.
  • Należy stosować jeden olejek naraz, dopóki nie będzie jasne że organizm dobrze na niego reaguje. W przeciwnym wypadku, w razie wystąpienia reakcji alergicznej, trudno będzie określić który olejek był jej powodem.
  • W przypadku uczulenia na roślinę z której zrobiony jest olejek, założyć można że reakcja alergiczna nastąpi również w przypadku jego użycia. Nie warto ryzykować.
  • W ciąży i podczas karmienia piersią, przed użyciem olejków należy skonsultować się ze specjalistą. Niektóre z nich mogą powodować skurcze.

Inne naturalne sposoby na równowagę hormonalną

Nasz styl życia ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i witalność. To co jemy, jak bardzo jesteśmy aktywni fizycznie i jaka jest jakość naszego snu – to wszystko ma wpływ na nasze hormony. Poza stosowaniem olejków – kobiety chcące uniknąć HTZ – mogą rozważyć poniższe środki zaradcze, które dotyczą stylu życia.

  • Opanowanie metod zarządzania stresem, np. joga, medytacja, modlitwa, odpowiednie oddychanie. Warto znaleźć odpowiedni dla siebie sposób.
  • Unikanie przetworzonej żywności, zawierającej często chemikalia i toksyczne dodatki, które mogą zaburzać zdolność organizmu do regulowania gospodarki hormonalnej.
  • Zdrowie odżywianie, zbilansowana dieta.
  • Regularne ćwiczenie. Warto upewnić się, że program zawiera różne rodzaje treningu, takie jak: trening rdzenia, cardio o dużej intensywności, fitness, rozciąganie, trening siłowy. Unikamy długotrwałego siedzenia, należy być aktywnym fizycznie i trzymać się prosto (w pionie) tak dużo, jak to możliwe podczas godzin w których nie ćwiczymy.
  • Ograniczenie spożycia kofeiny i cukru.
  • Utrzymywanie odpowiedniej, zdrowej masy ciała.
  • Rzucenie palenia.
  • Zmniejszenie spożycia przetworzonych olejów roślinnych (niektóre są modyfikowane genetycznie), równoważenie spożycia kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6.
  • Ilość snu zgodna z zapotrzebowaniem wiekowym.

Dodatkowa uwaga – omega-3 są bardzo ważne dla zdrowia kobiet

Kwasy tłuszczowe omega-3 są bardzo istotne dla procesu równoważenia hormonów. Badanie opublikowane w Obstetrical & Gynecological Survey wykazało, że omega-3 są niezwykle ważne dla zdrowia kobiet. Oto niektóre omawiane przez badaczy korzyści, wynikających z przyjmowania omega-3:

  • zwiększenie szansy na zajście w ciążę u kobiet z zablokowaną płodnością,
  • ograniczenie ryzyka przedwczesnego porodu,
  • zwiększenie szansy na doniesienie ciąży i zwiększenie masy urodzeniowej dziecka,
  • wspieranie rozwoju mózgu dziecka,
  • wspieranie stabilizowania poziomu triglicerydów, rosnącego często podczas terapii hormonalnej.

Autorzy badania odnotowali ponadto:

Istnieją dowody na to, że suplementowanie kwasów tłuszczowych omega-3 może zapobiegać stanowi przedrzucawkowemu, depresji poporodowej, problemom menopauzalnym, osteoporozie pomenopauzalnej i rakowi piersi.

Źródło:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2017/06/29/how-to-balance-female-hormones.aspx

Opracowała Ewa Wysocka

Brak komentarzy
Napisz komentarz