Naturalne sposoby Tradycyjnej Chińskiej Medycyny, na zaburzenia gospodarki hormonalnej u kobiet.
  • Opublikowano:

    6 lutego 2018

  • Komentarze:

    0

Niemal każdego dnia do lekarza zgłaszają się kobiety, które czują że coś im dolega, choć nie do końca pewne są o co chodzi. Tak często występujące w naszej kulturze zachwianie (hormonalne, trawienne, emocjonalne, snu), wynikają zwykle z naszych nieprawidłowych nawyków i zwyczajów.

Kiedy zdamy sobie z tego sprawę, łatwiej jest nam dokonywać zmian w stylu życia czy diecie, co w naturalny sposób przyniesie nam korzyści.

A jakie są najczęstsze przyczyny hormonalnej huśtawki?

  • Ciągły lub chroniczny stres (związany z pracą, nadmiarem obowiązków, nadmierną stymulacją przez media, hałas i niekończącą się listę zadań).
  • Przemęczenie, którego nie balansuje odpowiedni odpoczynek i relaks (a zatem wypalenie).
  • Dieta bogata w nadmiernie przetworzoną żywność lub niezrównoważona dieta pozbawiona ważnych składników, jak: białka, tłuszcze i warzywa (szczególnie zielone).
  • Zbyt wiele używek (cukier, kofeina, leki, żywność rafinowana).
  • Nieregularne wypróżnianie się, które mogą doprowadzić do nagromadzenia się estrogenów i hormonów w systemie, ponieważ nie są usuwane przez jelita.
  • Kosmetyki lub detergenty zawierające substancje chemiczne i toksyny, które nasz organizm zmuszony jest przetwarzać. Pamiętajmy, że skóra jest jednym z naszych największych organów detoksykujących. Jest też granicą naszego wewnętrznego ciała. Wszystko co nakładamy na skórę jest wchłaniane i przetwarzane wewnątrz (w podobny sposób działają przecież plastry nikotynowe czy estrogenowe).
  • Nieodpowiednia ilość snu – by się zregenerować potrzebujemy ok. 7-9 h/noc. To niezbędne dla naszego dobrego samopoczucia, nastroju, równowagi hormonalnej i zdolności do codziennego funkcjonowania.
  • Emocje. Tłumienie emocji i nie pozwalanie sobie na ich przeżywanie, trzymanie w sobie złości lub urazów, bycie zbyt surowym dla siebie.

Kiedy wiemy, że potrzebujemy pomocy w odzyskaniu równowagi hormonalnej?

Naturalne środki na przywrócenie hormonalnego balansu oczywiście istnieją. Ale po czym poznać, że ten problem dotyka właśnie nas? Oto kilka objawów tego stanu:

  • nieregularne cykle miesiączkowe (dotyczy to ich długości, czasu pomiędzy cyklami i jego przebiegu),
  • bolesne miesiączki,
  • podrażniona skóra,
  • PMS (zmienność nastroju, drażliwość lub intensywny smutek w okresie przedmiesiączkowym, tkliwość piersi),
  • zaburzenia snu (problemy z zasypianiem lub budzenie się z nocnymi potami),
  • bóle głowy pojawiające się w trakcie cyklu,
  • plamienie przed miesiączką, w połowie cyklu lub długotrwałe plamienie po zakończeniu cyklu,
  • bóle głowy w okolicach miesiączki,
  • wahania temperatury ciała,
  • przybieranie na wadze,
  • zaburzenia równowagi trawiennej,
  • lęk i stany depresyjne.

Wzorce tradycyjnej medycyny chińskiej (TCM) i ich znaczenie

W TCM wszystko rozbijane jest na wzorce, dzięki czemu wszelkie działania są lepiej dostosowywane do konkretnych osób (np. nie wszystkie zioła które mają pomóc przywrócić równowagę hormonalną, są dobre dla każdego). Dzięki temu, praktykujący TCM są w stanie skuteczniej dostosować narzędzia, które będą odpowiadały naszym potrzebom.

Określone pokarmy i zioła – stosowane regularnie – mogą pomóc przywrócić równowagę w gospodarce hormonalnej i w całym organizmie. Należy jednak pamiętać, że stosowanie ziół nie musi wiązać się z nagłą poprawą. Sposób ten – by przynieść najlepsze efekty – powinien być połączony ze zmianą stylu życia.

  • Uszczuplona Energia (Qi). Objawia się to na wiele sposobów – poprzez częste/ciągłe chorowanie, budzenie się w nocy z powodu konieczności oddania moczu lub częste oddawanie go w ciągu dnia, uderzenia gorąca i zimna, szybciej rozpoczynającą się miesiączkę, wodnistą krew menstruacyjną, uczucie ciężkości i zamglenia w głowie, długo trwające infekcje, trudno gojące się rany i zadrapania, luźne i często oddawane stolce, trudności ze skupieniem i koncentracją (psychiczne zmęczenie). Ponadto możemy wykazywać nadmierną podatność na zamartwianie się i rozmyślanie.
  • Utknięcie (stagnacja). PMS (tkliwość piersi lub wahania nastroju), skurcze miesiączkowe i skrzepy, bóle głowy (szczególnie w okolicach karku i skroni), częste wzdychanie, uczucie napięcia w ramionach lub wokół klatki piersiowe, drażliwość, porywczość.
  • Niedobór krwi (mogący występować jako niedokrwistość, ale niekoniecznie). Suche oczy, łamliwe paznokcie i skórki wokół nich, skąpa lub bardzo krótka (2 dni) miesiączka, matowe, suche włosy, męty w oczach, skurcze mięśni.
  • Niedobór Yin. Jednym z objawów może być niski poziom estrogenów. Poza tym: uderzenia gorąca/uczucie gorąca nocą, czerwony, łuszczący się język, wypalenie, ciągłe pragnienie i uczucie ekstremalnego wysuszenia (suchość pochwy, gorąco w policzkach, dłoniach i stopach, często w nocy lub wieczorem), podminowanie i trudność w uspokojeniu się. Często doświadczać możemy niepokoju lub nerwowości i wypalenia nadnerczy.
  • Niedobór Yang. Objawiać się może niskim poziomem progesteronu. Ponadto uczuciem zimna, letargu, ciągłym budzeniem się w nocy, przybieraniem na wadze, opuchlizną i obrzękiem (szczególnie w okolicy oczu, po przebudzeniu), obolałych lub osłabionych kolan i dolnej części pleców, czemu ulgę przynosi ciepło (np. okłady, koc czy kąpiel). Luźniejsze stolce, których potrzeba budzi nas rano. Blada twarz i język, brak energii i entuzjazmu do działania.

Najpopularniejsze zioła i pokarmy wspomagające równowagę hormonalną

TCM rzadko stosuje zioła samodzielnie do terapeutycznego równoważenia gospodarki hormonalnej. Zwykle stosowane są mieszanki różnych ziół i składników, które mają dać jak najlepszy efekt. Jednak uwzględnianie niektórych z pokarmów i ziół w codziennej diecie, może pomóc z czasem w regulacji hormonów.

Codzienne spożywanie pokarmów, które pasują do naszego „wzorca” jest najlepszym sposobem na uzyskanie prozdrowotnych korzyści.

Oto jedne z najlepszych produktów, które pomogą nam zadbać o równowagę hormonalną. Możemy je z łatwością włączyć do diety, dobrze smakują i dają ogromne korzyści dla zdrowia hormonalnego.

  • Jagody goji

Budują i odżywiają krew oraz yin. Są bogate w przeciwutleniacze. Świetnie budują Krew Wątroby, przeciwdziałają suchym oczom, niewyraźnemu widzeniu, mętom w oczach, postrzępionym i łamliwym paznokciom, pomiesiączkowym bólom głowy z powodu zbyt słabego przepływu krwi. Łatwo znaleźć je w sklepach ze zdrową żywnością i spożywczych. Możemy dodać je do owsianki, przyrządzić z nich napar lub użyć do czegokolwiek, do czego dodajmy zwykle rodzynki lub żurawinę.

  • Dzięgiel chiński (Dang Gui)

Reguluje i odżywia krew (dobry dla wzorców Qi/utknięcia oraz niedoborów Krwi i Yin). Korzeń bogaty w fitoestrogeny reguluje cykle i pomaga w zrównoważeniu gospodarki hormonalnej i objawach typu menopauzalnego. Możemy dodać go do zupy lub przyrządzić w formie naparu i popijać w ciągu dnia np. z jagodami goji lub innymi ulubionymi herbatami ziołowymi.

  • Traganek błoniasty (Huang qi)

Świetne dla Qi i przy niedoborach krwi, długoterminowo może pomóc w budowaniu energii Yang. Wzmacnia układ odpornościowy i buduje energię. Do kupienia w dobrze zaopatrzonych sklepach spożywczych lub zielarskich. Dodajemy do zup i bulionów, albo robimy z niego napar. By ułatwić sobie przygotowanie naparu, możemy rozbić Traganek na kawałki. Przy gotowaniu warto zawinąć go w chustę serowarką – ułatwi to jego wyłowienie. To przydatne, ponieważ przypadkowe zjedzenie mogłoby przypominać gryzienie kory.

  • Owoc daktyla Longan (Long Yan Rou)

Świetnie odżywia krew i uspokaja umysł. Bardzo dobrze działa w przypadku niepokoju, bezsenności lub kołatania serca z powodu wyczerpania. Owoce te kupić możemy w dobrze zaopatrzonym chińskim sklepie zielarskim lub w Internecie. Są niewielkie i pyszne, pochodzą z rodziny liczi. Możemy je dodawać do herbaty (a potem bez problemu zjeść), owsianki lub ciastek, które zwykle wzbogacamy żurawiną lub rodzynkami. Świetnie miesza się z jagodami goji i czerwonymi daktylami.

  • Korzeń pochrzynu chińskiego (Shan Yao)

Doskonały w przypadku niedoborów Qi lub Yang. W Chińskiej Medycynie znany z właściwości wspierających równowagę hormonalną, wzmacniających system trawienny i nerki. Świetnie smakuje, stanowi doskonały dodatek do zup. Możemy przygotować z niego napar lub dodać bulionu. W dobrze zaopatrzonych sklepach może występować w wersji świeżej. W wersji suszonej możemy przechowywać go w szafce.

  • Żeń-szeń pięciolistny (Xi Yang Shen)

Łagodniejszy, dający bardziej kontrolowane działanie niż klasyczny (chiński) żeń-szeń. Odżywia energię Yin i Yang w ciele, pomaga wzmocnić Qi i budować system odpornościowy. Wspiera oś podwzgórze-przysadka-nadnercza, pomagając utrzymać równowagę hormonalną bez nadmiernego stymulowania układu hormonalnego. Jest adaptogenem, który pomaga organizmowi radzić sobie ze stresem. Wzmacnia układ trawienny, który pomaga w absorpcji i przyswajaniu składników odżywczych z pożywienia. Wpływa również na męskie zdrowie reprodukcyjne, poprawiając popęd seksualny i wydajność. Świetny w formie naparu oraz jako dodatek do zup lub gulaszu. Jeśli po południu odczuwamy spadek energii, żeń-szeń pomoże nam sobie z tym poradzić. Uważajmy jednak, może on bowiem wpłynąć na nasz sen.

  • Korzeń białej piwonii (Bai shao)

Uzupełnia zasoby krwi, reguluje miesiączki, odżywia Yin i uspokaja wątrobę Yang. Może pomóc z PMS, drażliwością, skurczami i bólami głowy związanymi z miesiączką. Ponadto z matową cerą i łamliwymi paznokciami, związanymi z niedoborem krwi. Do znalezienia zwykle w specjalistycznym sklepie zielarskim. Sprawdza się jako dodatek do herbaty lub bulionu jako bazy do zupy.

  • Nasiona lotosu (Lian Zi)

Wzmacniają układ trawienny (co pomaga nabudowywać krew i regulować gospodarkę hormonalną). Podobnie działają na układ rozrodczy obu płci, poprzez regulowanie krwawienia i wydzielin u kobiet oraz przedwczesnego wytrysku u mężczyzn. Pomagają się uspokoić, ograniczając niepokój, drażliwość i bezsenność. Sklasyfikowane są jako zioła spożywcze, można je więc mieszać z ryżem lub potrawami warzywnymi, posypać nimi owsiankę, dodać do pieczenia lub traktować jako przekąskę wraz z orzechami, jagodami goji lub innymi suszonymi owocami. Nie należy stosować ich kiedy mamy zaparcia, suchy stolec lub wzdęcia.

  • Owoc czerwonego daktyla (Da Zao)

Buduje Qi i delikatnie odżywia krew. Bardzo doceniany w Chińskiej Medycynie, ze względu na swoje odżywcze właściwości. Spożywanie jednego lub dwóch dziennie może pomóc w odżywianiu krwi i stymulowaniu energii. Dodawajmy je do herbaty wraz z jagodami goji, różą lub innymi ziołami. Świetnie sprawdzą się w smoothie, zupach czy bulionach lub do gotowania jako nutkę słodyczy.

  • Czarne nasiona sezamu (Hei Zhi Ma)

Odżywiają Yin zarówno w wątrobie, jak i układach nerkowych. Świetnie przeciwdziałają suchości w ciele (włosy, skóra, oczy i wnętrzności), a także utracie koloru ciemnych włosów. Znaleźć można je w sklepach spożywczych. Sprawdzają się jako dodatek do płatków zbożowych, smażonych warzyw, do wypieków by zwiększyć zawartość składników odżywczych (np. chlebka bananowego), a także  do koktajli lub napojów mieszanych.

Stosowanie tych składników w celu przywrócenia lub zachowania równowagi hormonalnej jest świetnym pierwszym krokiem. Ważne by obserwować swój organizm, nie bagatelizować problemu i znaleźć rozwiązaniem, które będzie dopasowane do naszych potrzeb.

Źródło:

https://theheartysoul.com/hormone-balance-herbal-remedy/

Opracowała Ewa Wysocka

Brak komentarzy
Napisz komentarz