Jak (i po co) nauczyć się spać na plecach?
  • Opublikowano:

    29 marca 2019

  • Komentarze:

    0

Tylko niektórzy z nas potrafią spać na plecach bez problemu. Wielu specjalistów uważa, że to najlepsza dla naszego ciała pozycja. Wyjątkiem będą oczywiście stany, które mogą być do niej przeciwwskazaniem, np. bezdech senny, bóle pleców, a często również ciąża.

Dlaczego warto nauczyć się spać na plecach?

Spanie na plecach przynosi wiele korzyści, w tym:

  • zmniejsza napięciowe bóle głowy,
  • utrzymuje kręgosłup w jednej linii,
  • pomaga zmniejszyć ciśnienie i ucisk, dzięki czemu przynosi ulgę w chorobach zatok,
  • pozwala uniknąć odcisków, zmarszczek i podrażnienia skóry twarzy.

Bardzo ważna jest w tym wszystkim (jak zawsze) higiena snu. Zwróćmy uwagę na swój materac i poduszki. Niestety również oglądanie przed snem ulubionego serialu czy przytulanie się może przeszkodzić naszemu ciału, w wejściu w błogi sen.

Jak to zrobić? 

Choć zadanie to może wydawać się niełatwe, korzyści jakie przynosi spanie na plecach warte są podjęcia choćby próby. Na co należy zwrócić uwagę?

  • Odpowiedni materac

Zbyt miękki materac może nie być dobrym wyborem, ponieważ będziemy się w nim „zapadać’. By temu przeciwdziałać, mięśnie naszych nóg i dolnej części pleców mogą się zbytnio napinać. Rano możemy więc czuć się zmęczeni i obolali.

  • Odpowiednia poduszka

Poduszka która sprawia, że głowa jest zbyt wysoko, może utrudnić spanie na plecach. Jeśli nie mamy odpowiedniej poduszki, możemy wykorzystać zrulowany ręcznik lub koc. Pomoże nam to również jeśli mamy zbyt miękki materac, a na razie nie możemy go wymienić. Takie podparcie dla głowy i karku może pomóc w pozbyciu się porannych bólów głowy.

  • Wsparcie kolan i/lub kręgosłupa kulszowego

Kolejna wskazówka, to umieścić poduszkę pod kolanami. Może pomóc to zapobiegać bólom kręgosłupa, a także zatrzymać przetaczanie się po łóżku. Poduszka powinna współgrać z naturalnymi krzywiznami ciała, nie powinna być więc zbyt pękata. Możemy użyć również dwóch płaskich poduszek, choć nie jest to pożądana opcja jeśli chodzi o dolną część pleców.

  • Swoboda

Spanie na plecach nie musi odbywać się „na baczność”. Nie starajmy się na siłę trzymać rąk wzdłuż ciała, a nogi w jednej linii. Spowoduje to napięcia, których chcemy uniknąć. Swobodne rozstawienie rąk oraz nóg spowoduje rozłożenie wagi i zmniejszy nacisk na stawy.

  • Bezpieczeństwo

Fortece z poduszek zarezerwowane są nie tylko dla dzieci. Oto niepodważalna wymówka dla dorosłych – ułożenie poduszek po obu stronach ciała ma szansę przypomnieć nam o tym, by się nie przewracać.

Słowo na koniec

Nauka spania na plecach może nie być łatwa, szczególnie jeśli nie śpimy sami.

Pamiętajmy, że przy problemach z trawieniem zdecydowanie lepszą pozycją będzie spanie na lewym boku. Należy jednak unikać spania na brzuchu, które przez większość specjalistów uznawane jest za niekorzystne, m.in. dlatego, że wywołuje zbytni nacisk na układ trawienny. Jeżeli nie możemy znaleźć dla siebie inne pozycji, zadbajmy przynajmniej o odpowiednie wsparcie dla szyi (powinna być to płaska poduszka) i miednicy (tutaj użyć można poduszki przeznaczonej pod kolana).

Źródło:

https://www.healthline.com/health/healthy-sleep/sleeping-on-your-back-how-to#1

Opracowała Ewa Wysocka

Brak komentarzy
Napisz komentarz