Deprywacja sensoryczna – doskonały sposób na wyciszenie umysłu.
  • Opublikowano:

    31 marca 2018

  • Komentarze:

    0

Badanie opublikowane na łamach BMC Complementary and Alternative Medicine, zajęło się deprywacją zmysłową w basenie flotacyjnym, jako formą profilaktyki zdrowotnej. Wyniki wykazały znaczną redukcję poziomu stresu, lęku, depresji i bólu, a także poprawę jakości snu i ogólnego nastroju u osób poddanych tej metodzie. Udowodniono, że terapia flotacyjna jest doskonałym sposobem zapobiegania i leczenia wielu dolegliwości emocjonalnych i fizycznych.

Redukcja sensoryczna polega na odizolowaniu umysłu od bodźców zewnętrznych i stresorów, które dotykają nas każdego dnia. Kiedy mózg nie jest rozpraszany zewnętrznymi bodźcami, wchodzi w głęboki stan relaksacji i medytacji. Badania pokazują, że stan ten może mieć faktyczne lecznicze działanie. Ma ogromny potencjał by znacznie zmniejszać stres, a tym samym szkodliwe jego konsekwencje. Częstymi objawami przewlekłego stresu jest bezsenność, lęk i depresja. Terapia flotacyjna ma szansę te dolegliwości złagodzić.

Reakcja relaksacyjna (RR) jest przeciwległym biegunem do reakcji fight or flight (walcz lub uciekaj). To fizjologiczny, łagodzący stres proces, który następuje w momentach głębokiego relaksu. RR wpływa uspokajająco na parasympatyczny (przywspółczulny) układ nerwowy, który odpowiedzialny jest m.in. za oszczędzanie energii organizmu czy głęboki relaks. Dlatego też metoda ta jest tak skuteczna. Obniża tętno, ciśnienie krwi oraz spowalnia oddychanie.

Autorzy badania zauważyli, że dla działania metody (kiedy ciało jest pod wpływem stresu), kluczowe jest zredukowanie ruchu i odbioru bodźców sensorycznych. Idealny rozwiązaniem więc wydaje się być terapia flotacyjna.

W czasie flotacji REST (Restricted Environmental Stimulation Technique), ochotnicy unosili się w silnie zasolonej (siarczanem magnezu) wodzie, w pozycji horyzontalnej. Zewnętrzne bodźce – a więc dźwięk i światło – są w tym czasie (45 minut) zredukowane do minimum. Woda podgrzewana jest do temperatury ciała. – czytamy w opisie metody badania.

Przebieg badania

W badaniu udział wzięło 65 osób – 14 mężczyzn i 51 kobiet. Uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy: 37-osobową, która poddana była flotacji REST, oraz 28-osobową grupę kontrolną. Pierwsza grupa poddana była 12 sesjom na przestrzeni 7 tygodni, z których każda trwała 45 minut. Pacjentów obu grup oceniano pod kątem: lęku, stresu, depresji, jakości snu, poziomu energii, bólu, a także optymizmu, zarówno przed jak i po badaniu.

W grupie poddanej terapii flotacyjnej nastąpiło mocne obniżenie poziomu lęku, depresji, bólu i stresu, w porównaniu do grupy kontrolnej.

A konkretniej…

Poniżej niektóre dane dotyczące przeprowadzonego badania.

  • Średnia ocena stresu przed zabiegiem wynosiła 1,86. Po nich spadła do 0,95 (!). W grupie kontrolnej ocena ta wynosiła 1,84 przed i 1,89 po leczeniu, co oznacza że stres w tym czasie wzrósł.
  • Oceny lęku dla grupy flotacyjnej wynosiła 7,92 przed leczeniem i 4,28 po. Grupa kontrolna uzyskała oceny na poziomie 7,03 i 6,96.
  • Depresja oceniana była w grupie flotacyjnej na 4,42 na początku badania, na końcu zaś ocena ta spadła do 2,25. Grupa kontrola doświadczyła niestety kolejnego wzrostu – 4,00 na początku i 4,30 na końcu badania.

Badacze dostrzegli także poprawę niektórych czynników, związanych ze stylem życia. Wykazano, że parametry dotyczące: jakości snu, bólu, optymizmu i uważności poprawiły się, wraz z postępującym leczeniem.

W podsumowaniu badania naukowcy byli przekonani, że terapia flotacyjna może być bardzo przydatną praktyką dla poprawy ogólnego zdrowia, poprzez znaczne redukowanie stresu (a co za tym idzie chorób z niego wynikających). U zdrowych uczestników, terapia ta poprawia i wzmacnia psychologiczne aspekty funkcjonowania.

A zatem

Odpoczynek i relaks są niezwykle ważne w naszym życiu. Niestety coraz częściej pomijamy tę jego część. Ważne jest nie tylko to, by odpoczywać, ale też to by robić to skutecznie. Fizyczne i psychiczne wytchnienie pozwoli nam znacznie poprawić jakość swojego życia. Dlatego powinniśmy codziennie znaleźć czas dla siebie i swojego spokoju. Terapia flotacyjna jest jedną z najsilniejszych metod aktywacji reakcji relaksacyjnej. Pokazuje, w jaki sposób nasze środowisko może wpływać na nasze samopoczucie psychiczne i fizyczne. Warto zwrócić również uwagę na takie metody jak medytacja, joga czy akupunktura, które w podobny sposób działają zarówno na nasz umysł, jak i ciało.

Źródło:

http://www.collective-evolution.com/2017/09/17/study-demonstrates-what-flotation-therapy-can-do-for-depression-stress-anxiety-more/

Opracowała Ewa Wysocka

Brak komentarzy
Napisz komentarz